Matochresebloggen
Avbeställningsskydd
Okategoriserad

Avbeställningsskydd – så här funkar det!

Någon form av avbeställningsskydd är viktigt att ha då det hjälper dig om du, någon i sällskapet eller en nära släkting skulle bli sjuk så ni inte kan åka iväg på den inbokade resan. Men det gäller att veta vilka villkor som gäller och man behöver nästan alltid visa upp läkarintyg. Betalar du resan med Visa, Mastercard eller annat kreditkort ingår oftast ett avbeställningsskydd. Här kommer allt du behöver veta om hur avbeställningsskydd fungerar!

Avbeställningsskydd med Visa eller Mastercard

Har du betalat din resa med ett VISA-eller Mastercard från någon bank ingår en reseförsäkring och avbeställningsskydd. Har du betalat resan för medresenärer i din familj med ditt kort så gäller försäkringen och avbeställningsskyddet även för dem. Dock gäller inte avbeställningsskyddet personer utanför familjen, exempelvis kompisar du betalar för.

Dock finns det begränsningar för hur mycket som ersätts, exempelvis har SEB och Swedbank ett högsta ersättningsbelopp om 15 000 kronor per person eller 45 000 kronor per familj för sina baskort. Läs mer hos din bank!

Avbeställningsskydd

Avboka paketresa eller charterresa

Om du bokat en charter/paketresa där exempelvis flyg och boende ingår så innefattas du oftast av villkor som gäller i paketreselagen. Det innebär bland annat att de erbjuder ett avbeställningsskydd som ger pengar tillbaka om du inte kan åka. Dessa villkor är ofta generösare än kortbolagen så att du även kan avboka resan mot en avgift om du ångrar dig. Undersök villkoren med det bolag du funderar på att resa med. Läs mer direkt hos respektive charterbolag vad som gäller. Tänk på att du måste köpa avbeställningsskyddet samtidigt som resan.

Apollo
Fritidsresor
Ving
Solresor

Godkända anledningar för avbokning av en resa

För att avbeställningsskyddet ska gälla måste du styrka anledningen till att du inte kan resa med skriftliga intyg. Exempel:

  • Sjukdom – läkarintyg. Kan gälla både dig själv eller närstående/medresenär.
  • Inbrott eller brand hemma eller annan stor skada – polisanmälan och/eller intyg från försäkringsbolaget

Fler saker att tänka på när du bokar resan:

Vill du samla poäng till gratisresor? Läs mer här om vilket kort som ger mest poäng!

Du kanske också är intresserad av...

17 Kommentarer

  • Reply
    Anette
    2 mars, 2018 at 08:50

    Informationen om “Avbeställningsskydd med VISA eller Mastercard” och vad som gäller för Swedbank stämmer inte helt. Har varit i kontakt med Swedbanks eget försäkringsbolag ERV och de säger att om te x en minderårig reser med en kompis familj som betalar hela resan med sitt Swedbank-kort så MÅSTE denna minderåriga antingen ha ett eget kort hos Swedbank eller så måste den minderåriga ha ett utökat reseskydd i hemförsäkringen för att avbeställningsskydd och försäkring ska gälla!

    • Reply
      christianmuda
      3 mars, 2018 at 09:29

      Hej Anette,

      Bra förtydligande, försäkringen gäller oftast bara familjemedlemmar. Jag justerar och förtydligar detta i inlägget!

      Vänliga hälsningar Christian

      • Reply
        Helena Malmkvist
        22 juli, 2020 at 20:47

        En familje medlem här dött o vi kan inte resa kan ja få tillbaka pengarna?

        • Reply
          Christian Muda
          23 juli, 2020 at 21:45

          Hej,

          Oj, så tråkigt, jag beklagar verkligen. Det beror på, exempelvis om personen skulle med på resan osv. Bäst är att kontakta ditt försäkringsbolag och researrangör.

  • Reply
    Monika Bengtsson
    31 januari, 2019 at 17:36

    Har inte fått tillbaka något på vår resa. Ramlade och fick en spricka i bäckenet 17 augusti. Skulle åka till Cypern 1 oktober. Var helt säker på att vi skulle kunna åka! 27 sept. Var jag till läkare som bedömde att vi inte kunde åka. Fick läkarintyg och vi avbeställde resan direkt. Men Erw svarade att vi skulle ha avbeställt resan direkt när jag gjorde illa mig! Det var ju 7 veckor kvar och då ville jag ju inte avbeställa, var helt säker på att kunna åka den 1 oktober! Vi betalade med kreditkortet Mastercard som banken rekommenderade. Det skulle vara det bästa avbeställningsskyddet! Är så besviken!

    • Reply
      christianmuda
      31 januari, 2019 at 22:52

      Så himla tråkigt Monika, både att du skadade dig och sen inte fick ersättning. Jag är inte insatt i detta specialärende tyvärr men hoppas det löser sig. Med vänlig hälsning, Christian

  • Reply
    marie nilsson
    25 mars, 2019 at 10:44

    Måste avboka min systers resa då hon blivit sjuk. Jag har betalt den med mitt mastercard, swedbank. Jag ska dock inte avboka min egen resa. Vart vänder jag mig för att skicka in läkarintyg och bevis på att resan är betald men avbokade?

    • Reply
      christianmuda
      25 mars, 2019 at 16:35

      Hej,

      Villkoren skiljer sig mellan olika kort, så bäst är att gå in på resp bank/kort. Om du t ex googlar “swedbank mastercard avbeställningsskydd”. Där finns t ex denna länk.

      Där framgår även vad som gäller om du betalat resan för en annan person:

      För vem gäller försäkringen?
      Försäkringen gäller kortinnehavaren men även för dennes make/maka/registrerade partner/sambo och barn under 23 år som fortfarande bor hemma, vare sig de reser med kortinnehavaren eller på egen hand. Försäkringen omfattar även barnbarn som följer med mor- eller farföräldrar på resa utan föräldrarnas sällskap.

      Om kunden till mer än hälften betalat resa för annan person än familjemedlem gäller försäkringen precis som om denne själv hade betalat resan med sitt eget kort under förutsättning att personen vid resans betalning innehade ett giltigt kort från Swedbank eller sparbankerna med en tillhörande kompletterande kortförsäkring vid resa.

      Hoppas det ordnar sig för er! Vänliga hälsningar Christian

  • Reply
    Stefan
    10 mars, 2020 at 03:26

    Jag jobbar offshore
    Undrar om avbeställningsskydd gäller för mig om jag inte kan komma iland pga väder eller fel på helikoptern

    • Reply
      Christian Muda
      10 mars, 2020 at 08:17

      Det beror nog helt på villkoren och om du har kompletterande försäkringar. Din arbetsgivare borde även ha försäkringar för resor till & från jobbet? Vänliga hälsningar Chrtistian

  • Reply
    Hans Klaive
    14 mars, 2020 at 15:32

    Ang avbeställningsskydd: Vad gäller om UD avråder resa till tex Spanien. Idag sätts hela Spanien i karantän pga coronaviruset

    • Reply
      Christian Muda
      15 mars, 2020 at 19:33

      Hej, i dessa tider vänds nog allt upopochner gissar jag. Men de flesta bolag är ju generösa idag med ombokningar osv utan avgift!

  • Reply
    Johannes Klefbohm
    14 mars, 2020 at 20:50

    Vad gäller nu när Corona härjar? UD rekommenderar ju ej resor utomlands. Har man rätt att få tillbaka pengar på Mastercards försäkring? Ej bokat genom resebyrå…

    • Reply
      Christian Muda
      15 mars, 2020 at 19:37

      Bra fråga, det beror nog på villkoren hos just din bank. Så här skriver Swedbank:

      Krig, strejk, konkurs med mera
      Försäkringen omfattar inte skada vars uppkomst eller omfattning direkt eller indirekt orsakats av eller står i samband med

       myndighets ingripande, strejk, lockout, eller andra fackliga åtgärder

      Så, då skulle de kunna håvda att det inte gäller.

  • Reply
    Bodil Hansson
    1 april, 2020 at 18:45

    Har beställt en resa till Italien slutet av maj. Har betalt anmälningsavgiften 6999 kronor. Nu vill Albatros att vi betalar
    resterande 20.000 kronor anars räknas resan som avbokad och jag får inte mina 6.999 kronor tillbaka. Min man är 79 år
    och jag skall bli 76 är dessutom är min man i riskgruppen med diabetes och högt blodtryck. Alla måste väl förstå vi kan inte
    åka till Italien.. Har betalat via visa. Vad gäller för resegarantin?

    • Reply
      Christian Muda
      2 april, 2020 at 08:07

      Hej, du borde kunna avboka resan enligt Albatros egna villkor som finns här

      “6.2.2. AVBOKNING PÅ GRUND AV FORCE MAJEURE
      Kunden kan utan avgift avboka en paketresa innan paketresan har påbörjats, om det på resedestinationen eller i dess direkta närhet inträffar oundvikliga och extraordinära omständigheter som väsentligt påverkar leveransen av paketresor eller transport av passagerare till resedestinationen.

      För att kunden ska kunna avboka sin resa utan att betala avgift ska gällande oundvikliga och extraordinära omständigheter utifrån en objektiv värdering göra det omöjligt att resa säkert till destinationen, exempelvis på bakgrund av information från Utrikesdepartementet, hälsovårdsmyndigheter eller liknande. Du hittar mer information på t.ex. http://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet.

      Kunden har då rätt till avgiftsfri avbokning och rätt till full återbetalning av resans pris, men har inte rätt till ytterligare kompensation från researrangören.

      Den avgiftsfria avbokningsrätten gäller däremot inte om kunden kände till eller borde ha känt till de aktuella omständigheterna, eller om omständigheten var allmänt känd, redan när avtalet ingicks”.

      Det står där inget om att man måste betala hela resans pris för att detta ska gälla. Meddela dem att du kontaktar konsumentverket om de inte backar och återbetalar!

  • Reply
    Arja Partala
    16 september, 2020 at 18:30

    Hej
    Vi har betalt och bokat en resa till Thailand över jul och nyår , tre veckor…..med Finnair. Det ser ju inte ut som att vi är välkpmmen tillbaka till Thailand ännu och nu undrar jag om vi får pengarna tillbaka när vi avbokar resan? Vi har betalt med Mastercard guld. mvh Arja

Lämna gärna en kommentar