En dag på St Thomas i Karibien

Vi var alltså på en kryssning i Karibien på höstlovet med Norwegian Getaway och vårt första stopp var St Thomas i US Virgin Islands. När vi vaknade på morgonen var fartyget precis framme vid hamnen och det var så häftigt att gå ut på balkongen och mötas av denna syn!

Hamnen är djup så fartyget kunde lägga till så man kunde promenera i land och där fanns massor med stora taxibilar som till fast pris per person körde till olika stränder på ön.

En dag på St Thomas i Karibien

Taxi på St Thomas i Karibien

Barnen älskade denna taxibuss, utan dörrar och fönster. Inte det säkraste sättet att åka dock, utan säkerhetsbälten (eller dörrar!).  För er som vill åka med ”vanliga” bilar fanns även såna varianter.

Det finns massor med olika utflykter man kan boka via fartyget man åker med, men vi var mest sugna på en härlig strand och dit kan man enkelt åka på egen hand med taxi.

Megan’s bay på St Thomas

Vi hade kollat upp stränder i förväg och fastnat för Megan’s bay som blev vårt mål för dagen. En lång, bred kritvit sandstrand med en restaurang, toaletter och andra bekvämligheter. De flesta andra turister slog sig ner på stranden där taxin släppte av oss, men vi gick till bortre änden av stranden där vi var i stort sett ensamma. Så underbart!

Megan's bay på St ThomasMegan's bay på St ThomasMegan's bay på St ThomasMegan's bay på St ThomasMegan's bay på St Thomas

I denna naturliga bukt ska det finnas både delfiner, havssköldpaddor och rockor, men vi såg mest småfisk när vi snorklade. Däremot såg vi flera stora hägrar som jagade fisk, häftigt!

Vid strandkanten fanns träd som gav skugga när man ville ta en paus från solen. De stora palmerna som tidigare kantade stranden blev förstörda när den kraftiga orkanen Irma drog in över ön för drygt ett år sedan. Nu finns nya palmer planterade och man har snabbt byggt upp infrastrukturen på ön.

Lunch på Megan’s bay

Vid Megan’s Bay finns en strandrestaurang som serverar enkel mat som sallad och pizza och en tillhörande bar med stort utbud av öl, drinkar och vin. Ingen stor matupplevelse men skönt med en paus i skuggan och smidigt. Här satt vi kvar en lång stund efter lunchen med en pina-colada i handen och spelade plump, där jag fick storstryk av hela familjen, vilket skitspel!

Lunch på Megan's bayLunch på Megan's bayLunch på Megan's bayLunch på Megan's bay

Mer bad, snorkling för mig och sonen medan min fru och dotter läste i skuggan, tills vi tog en taxi tillbaka till fartyget, precis i tid för att kunna se solnedgången från balkongen. Underbar dag!

Vy från resan tillbaka till färjan

Solnedgång på St Thomas

Bra att veta:

• Man behöver ha med sitt rumskort och leg för att komma både ut och på fartyget igen. Barn behöver dock bara rumskortet.
  • Ta med kontanter, USD om du vill ta taxi. Vid restaurangen gick det dock bra att betala med kort.
  • Det finns massor med taxibilar som till fast pris kör alla kryssningspassagerare dit de vill och hämtar sedan upp på alla dessa stränder. Inget behov att förboka bil etc.

Läs mer om att kryssa i Karibien:

Incheckning och första dagen på fartyget