Svartsö Krog och Svartsö Logi i Stockholm skärgård

Svartsö Krog öppnade ute på Svartsö i Stockholms skärgård för sex år sedan och har gjort sig kända för riktigt bra mat och för Svarstö Logi –  stora lyxtält vid stranden nedanför restaurangen. I veckan en dag bestämde jag och en vän oss för att åka till Svartsö för middag på Svartsö Krog och det var klart värt resan dit!

Cinderellabåt till Svartsö

Svartsö ligger norr om Värmdö och man tar sig hit på 90 minuter med en Cinderellabåt från Strandvägen. Verkligen smidigt sätt att färdas, med bord där vi jobbade på vägen ut.

Cinderellabåt till skärgården

Andra stod i solen på däck, njöt av utsikten och fotade för fullt.

Cinderellabåt till skärgårdenCinderellabåt till skärgården

Den tiden vi ville åka fanns ingen direktbåt, utan vi fick ta ett stopp och byta båt på Gällnö på vägen ut som gav utflykten en extra dimension. (Mer om Gällnö i kommande inlägg). Från Gällnö var det sedan bara 20 minuter till Svartsö.

Framme på Svartsö

Svartsö Krog ligger 200 meter från kajen, i ett rött trähus med en veranda mot havet. Man har kvällssol på verandan ganska länge innan solen försvinner bakom trädtopparna.

Meny och mat på Svartsö Krog

Vi startade med en varsin öl i solen medan vi kollade in menyn.

Menyn är ganska begränsad, med tre ”snacks” (oliver, ost, salta mandlar), 4 förrätter, 4 varmrätter och 2 desserter.

Jag startade med en Tarte flambée med sardell, pecorino, syltad citron & persilja (145kr). En perfekt gräddad minipizza, verkligen lyckad kombo med sardellerna och den hackade citronen.

Svartsö Krog

Den förrätt som min vän tog var dock strået vassare – Tartar på oxinnanlår, colatura, rädisor, spenat, basilika & parmesan  (155kr). Fantastik kombination och riktigt bra lyft från colaturan som är en mild typ av fisksås.

Förrätterna var ganska små i storlek men egentligen gillar jag det så man fortfarande är hungrig när varmrätten kommer in – speciellt om de senare är rejält tilltagna och det var de här.

Jag tog en halstrad regnbåge, äpple, kålrabbi, svamp från Hällestad & dill (275kr) som var bland det godaste jag ätit på hela sommaren!

Svartsö Krog Svartsö Krog

Min kompis tog svinnacke – pluma Iberico, stuvad majs, puylinser, zucchini, sky, sobrasada & körvel (265kr) som var god, men inte i nivå med regnbågen och inte lika elegant…

Desserter inomhus

Det började blåsa en del, så till desserten flyttade vi in. Kul att kolla insidan också, den har ju ofta mer karaktär.

Svartsö Krog Svartsö Krog Svartsö Krog

Vi delade på de två desserterna som fanns – Vit persika, melonsorbet, olivolja, basilika, svartpeppar (110kr). Blåbär, vit choklad, bovete & oxalis 135kr.

Svartsö Krog Desserter

Supergoda och verkligen somriga, med den vita persikan som klar favorit, riktigt spännande smakkombinationer.

Middagen har var inte så god som jag hade hoppats – den var ännu bättre. Och riktigt trevlig personal. Klart värt att ta båtresan hit (som i sig är härlig).

För att maxa denna kväll (och för att vi älskar att prova whisky) körde vi sen en liten whiskyprovning på egen hand nere vid stranden, insvepta i filtar. Fantastiskt!

Whiskyprovning på Svartsö

Svartsö Logi – Glamping vid stranden

Krogen har byggt tre stycken glampingboenden nere vid stranden. Canvastält med egen terrass och riktiga sängar. Bor man här ingår en 4-rättersmeny på krogen och en frukostkorg. (4.000:- för två personer).

Svartsö Logi - GlampingSvartsö Logi - GlampingSvartsö Logi - Glamping

Det finns ingen kvällssol här, men däremot morgonsol så frukosten på terrassen en vacker morgon måste vara magisk!

Men det finns bara tre tält, så man får boka väldigt längt i förväg och man kan inte avboka om det skulle råka bli dåligt väder, så det är en chansning (förutom denna sommar som ju levererat väder utöver det vanliga…). Och för 2018 är det sedan länge fullbokat. Men, det finns platser där man kan slå upp eget tält i närheten – killarna på krogen visar gärna var.

Det finns även en stor brygga om man kommer med egen båt.

Cinderellabåt hem från Svartsö

Båten hem gick 21.00 – perfekt för att hinna äta middag i lugn och ro på krogen (vi hade en tidig sittning) men ändå inte komma tillbaka till stan så sent. Denna Cinderellabåt var snäppet större än den vi åkte hit med och hade en stor restaurang och bar. Vi satte oss på övre däck och det var galet mysigt att åka igenom skärgården i skymningen.

Cinderellabåt Cinderellabåt Cinderellabåt Cinderellabåt

Som ni förstår kan jag verkligen rekommendera en båttur till Svartsö och middag på Svartsö Krog!

Läs mer:

Tidtabell för Cinderellabåtrarna – länk

Boka bord på Svartsö Krog – länk

Vill ni försöka boka ett av tälten på Svartsö Logi är tipset att ni följer dem på Instagram – det är där de lägger upp eventuella avbokningar.

Fler utflyktstips i Skärgården:

Tälta på Nåttarö

Bil til Smådalarö Gård

Har du några fler skärgårdstips? Kommentera gärna!