Matochresebloggen
Inställt och ombokat flyg med SAS
Resor

Inställt och ombokat flyg med SAS – denna ersättning har du rätt till

Har ditt flyg med SAS plötsligt blivit inställt och du har blivit ombokad till en annan flight mot din vilja? Enligt EU261 monetary standard compensation har du rätt till ersättning – både för mat, hotell och extrakostnader samt upp till 600 euro per person. Och du behöver inte anlita ett bolag som tar 25% av ersättningen i provision – utan du kan göra det själv (men se till att spara alla kvitton).

Mer om detaljerna nedan. Men först lite bakgrund

Vårt direktflyg med SAS blev inställt

Dagen innan vår resa till Dubrovnik när vi gjorde den sista packningen dubbelkollade jag i SAS-appen tiden för vårt direktflyg till Dubrovnik tidigt söndag morgon – för att se att det flyget blivit inställt och vi istället bokats om till ett senare flyg, med byte och fyra timmars väntan i Frankfurt!

Inställt och ombokat flyg med SAS

Kundtjänst på SAS hade stängt och de svarade inte på Twitter så det var bara att inse att vi skulle komma fram 9 timmar senare än planerat och missa en hel semesterdag. Jag gick även in på Swedavias webbsida för att dubbelkolla uppgiften men det var samma deppiga meddelande där.

Inställt och ombokat flyg med SAS

Vi fick kontakta husvärden där vi ska bo och hyrbilsföretaget för att meddela att vi anländer senare.

Inställt och ombokat flyg med SAS

Ibland ställer SAS in vissa avgångar helt, exempelvis om det inte är så många som bokat biljetter till en viss avgång, om det är tekniska problem som gör att en viss avgång får ställas in eller att delar av personalen helt enkelt inte dyker upp som planerat.

Man skulle ju då önska att man fick ett sms där man ber om ursäkt, där man informeras om vilken ersättning man får osv, men istället fick vi ovan informationen via appen och någon timme senare ett mail med information om att vi bokats om.

Ersättning från SAS vid försening

Klickar man på pdf:en som kommer med i meddelandet från SAS kommer man till denna sida där det visserligen står att man kan få ersättning men man har “missat” den viktigaste uppgiften – hur man går till väga för att kräva ersättning.

Så här mycket ersätts du av SAS.

Ersättningen beror bland annat på hur lång sträcka det ursprungliga flygresan var och hur lång förseningen är. På denna länk finns alla villkor som baseras i en EU- lagstiftning om ersättning vid flygförseningar. Där finns även länk till en sida för att kräva ersättning.

Inställt och ombokat flyg med SAS

Hur stor ersättning får vi?

Om jag tolkat rätt så ska vi få 400 euro per person kontant samt upp till 50 euro per person i ersättning (mot kvitton) för mat och dryck (ej alkohol) under dagen. Så, vi får i stort sett hela flygresan betald på grund av denna försening.

Skulle vi hellre velat komma med ursprungliga flyget? Ja! Då skulle vi legat vid poolen nu när jag skriver detta istället för att sitta och vänta på Frankfurts flygplats. Men hur mycket vi får när vi skickar in alla kvitton etc kommer jag återkomma till…

Se till att fixa utlägg ni kan få ersättning för

Ja, har ert flyg som i vårt fall blivit inställt så ni får hänga på en flygplats i fem timmar istället för vid en pool så kan ni i alla fall se till att äta en god lunch på flygbolagets bekostnad. Man får endast ersättning för utlägg man kan redovisa för med kvitton. Det är också oklart hur mycket av de 50 euro per person för mat man får om man inte har en heldags försening utan bara 9 timmar.

Vi hade turen att vänta på Frankfurts flygplats som hade riktigt bra utbud av restauranger – här hugger vi in på ryggbiff och burgare.

Sedan återstod en seg väntan innan flyget…

Inställt och ombokat flyg med SAS

Men till slut kom vi iväg! jag återkommer med rapport om huruvida vi fick den ersättning jag kom fram till och hur snabbt det gick!

Ps. Exakt samma regler gäller alla flygbolag – inte bara SAS!

You Might Also Like...

9 Comments

  • Reply
    Liniz Travel
    27 juni, 2018 at 06:36

    Bra tips! Ska tänka på detta om jag böir försenad någon gång el ombokad!

  • Reply
    Ee
    27 juni, 2018 at 11:08

    Hej!

    Vi blev inställda före midsommar och retade upp oss precis på att det inte står hur man gör och servicen på Arlanda var under all kritik.

    Mitt tips är att kolla med kortföretagen t ex Mastercard som vi ska få 1000 kr/ person samt reseförsäkring via hemförsäkring som ger ersättning efter 6 h hos Trygg-Hansa. Trevlig semester!

    • Reply
      christianmuda
      28 juni, 2018 at 08:19

      Tack, bra tips att även kolla med försäkringsbolag och kortföretag!

  • Reply
    Johan | grattisvarlden.se
    27 juni, 2018 at 17:14

    Du har räknat helt rätt, distansen ANR-DBV är 1.900 km och ni blev över 3 timmar försenade så €400 per person. Sen tycker jag att det är konstigt att ni inte erbjöds matkuponger? För redan efter 2 timmar ska ni ha rätt till mat i proportion till förseningen. Jag har skrivit en sammanfattande lathund: https://grattisvarlden.se/ersattning-for-forsenat-flyg

    Om du nekas ersättning så skicka ett PM på Facebook eller ett mail. Så ska jag se till att hjälpa dig med det här ärendet så du slipper anlita någon byrå som driver det åt dig.

    • Reply
      christianmuda
      28 juni, 2018 at 08:19

      Tack Johan, då är vi inne på rät spår alltså!

  • Reply
    Kerstin Falk
    5 juli, 2018 at 12:32

    Hej! Samma hände oss förra veckan. Inställt flyg med SAS från Köpenhamn till Manchester. Ingen information förrän vi var på flygplatsen samma morgon. Blev ombokade via Dublin och kom 6 timmar försent. Kunde inte använda våra förköpta tågbiljetter eftersom de bara gällde 3 timmar efter ordinarie avgång. Vi hade ändå sett till att vi hade 2,5 timme mellan ankomst och tågavgång för att matcha ev flygförsening).
    Vi kunde inte tro det var sant men i måndags var planet för hemresan inställt. Hann checka in väskorna innan vi fick reda på att det blivit inställt. Betald taxi till Birmingham, sedan försenat flyg till Köpenhamn.
    Fick leta ett tag på SAS sida innan jag hittade den länken du visade här uppe. Får fixa fullmakter för en del av sällskapet eftersom vi går på olika bokningar med olika typer av bagage. Använde du SAS formulär eller Konsument EU? Hoppas vi får betalt för våra nya tågbiljetter också! Tack för informationen.

    • Reply
      christianmuda
      5 juli, 2018 at 17:33

      Gud vilken otur! Jag använde SAS formulär som jag länkar till i reportaget och det var enkelt. Jag fick svar inom ett par timmar att vi kommer få den ersättning jag själv räknade ut att vi skulle få.

      Tyvärr är deras regler att de inte ersätter följder av försening som nya tågbiljetter som jag har tolkat det i alla fall…

      Men, rimligen täcker ersättningen nya tågbiljetter i alla fall, alltid en tröst!

      Hoppas ni hade det kul i England trots försening!

      Vänliga hälsningar Christian

  • Reply
    Kerstin Falk
    6 juli, 2018 at 13:40

    Vi hade fantastiska dagar i Lake District! Strålande sol och härliga vandrings- och båtturer! Kan återkomma med hur det gick med återbetalningen.
    Vänliga hälsningar!

    • Reply
      christianmuda
      6 juli, 2018 at 20:39

      Kul! Det går säkert bra för er också – sas är smidiga att ha att göra med!

Leave a Reply