Weekend i Prag – sightseeing, beer spa och fantastisk mat!

Igår skrev jag om vår första kväll i Prag, nu fortsätter jag med nästa dag som var full med sightseeing, beer spa och fantastisk mat!

Jag vaknade upp till strålande sol och konstaterade att detta hotell – Golden Key – har ett perfekt läge om man vill sova bra. Det är helt knäpptyst i denna del av Prag som ligger nära slottet och kallas ”Lesser Town”. Lägg på det perfekt manglade lakan och supersköna kuddar. Så trots sen kväll och vinpaket till middagen dagen innan var jag pigg och redo att utforska Prag!

Utsikten!

Efter frukost på hotellet gick vi ut för att utforska staden. Så himla vackert här, i stort sett alla hus är pampiga sekelskifteshus eller ännu äldre. De flesta gator är av kullersten, kantade av vackra gatlyktor.

Vi började med att promenera upp på Strahov Monestry där man har en fantastisk utsikt över Prag och fortsatte till Novy Svet som är ett charmigt område nedanför slottet.

Weekend i PragWeekend i Prag

John Lennon Wall och Kampa

Vi tog sedan en spårvagn ner till John Lennon Wall, som är en mur som sedan 80-talet fyllts med John-Lennon inspirerad graffitti och texter från Beatleslåtar. Myndigheterna har i perioder försökt att måla över budskapen men de kommer snabbt tillbaka igen. Folk stod i kö för att kunna ta selfies vid muren i höstsolen!

Nära John Lennon Wall ligger Kärleksbron som likt många andra broar runtom i världen kryllar av hänglås och i närheten ligger även den lilla fina ön Kampa.

Karlsbron  i Prag

Karlsbron är Tjeckiens näst äldsta stenbro och är en riktig turistmagnet. Förutom ett myller av turister finns här musikanter, karikatyrmålare, försäljare av souvenirer osv. Från bron har man en vacker utsikt över floden Vitava, Tjeckiens längsta flod som delar staden i två delar.

St. Martin’s Dayfirande i Prag

Vi tog sedan en tunnelbana till stadens östra delar där det denna dag, den 11 november, var ett stort  St. Martin’s Day-firande. Ja, egentligen firades det i hela staden då i stort sett alla restauranger hade en St. Martin’s meny (där Gås spelar huvudrollen) men här på Jiřího z Poděbrad Square firade man även att vinet från årets skörd vad klart som man kunde köpa små glas av och mingla runt med i höstsolen.

Weekend i Prag Weekend i Prag Weekend i Prag

Längst köer var det till stånden som sålde tallrikar med gås i olika former, som dumpling eller grillat gåslår, men vi hade bord bokat på restaurant Oblaca i närheten som ligger 66 meter upp i luften, med en otrolig utsikt över Prag. Här hade man denna dag en St Martinsmeny som vi självklart passade på att prova.

Weekend i Prag Weekend i Prag Weekend i Prag Weekend i Prag

Beer Spa

Sightseeingen gick vidare över designvaruhuset Pavilon och ett kaffestopp på det snygga caféet Momoichi till Beer Spa Bernard – ett av Prags Beer-spa’s. Ett stort bubbelbad i trä där man badar i ölörter och har egen tappkran med tjeckisk öl!

Fördrink på Hemingway och middag på restaurant Mlýnec

Denna kväll hade vi bokat bord för en fördrink på cocktailbaren Hemingway som är en av Prags mest populära barer, där man fokuserar på drinkar med rom eller absinth!

Weekend i Prag Weekend i Prag

Kvällen fortsatte vi sedan med middag på restaurant Mlýnec som ligger med utsikt över Karlsbron. Ett lite mer livligt ställe jämfört med avsmakningsmenyn dagen innan. Maten var minst lika god här och servicen perfekt. Vi tog en avsmakningsmeny med de populäraste rätterna från deras a la carté och av dessa var en rökig kalvtartar med majonnäs och krutonger klart bäst!

Möra efter en otroligt späckad dag avslutade vi kvällen med en drink på Bugsy’s – en av de cocktailbarer de andra bartenders vi pratade med här i Prag rekommenderade, innan vi promenerade hemåt!

Weekend i Prag

Detta var en snabbversion av vår andra dag här i Prag, mer detaljer om restauranger, barer och hotell kommer inom kort!

Resan till Prag gjorde vi i samarbete med Tjeckiens Turistbyrå, men åsikterna är som vanligt mina egna!