Restauranger i Tulum 2022 – fem tips på genuin mexikansk mat

Förra gången vi var i Tulum åt vi både på enklare restauranger i stan och flera middagar på de lite finare restaurangerna vid stranden. Denna gång hängde vi istället på stranden på dagarna och åt sedan middagarna på restauranger inne i stan. Och med facit i hand var det ett upplägg som var ännu bättre när vi nu åkte hela familjen med lite äldre tonåringar. Dels så gillar barnen denna typ av mat ännu mer än fine-dining, men priserna är dessutom klart lägre inne i stan.

Här hittade vi riktigt bra, genuin mexikansk mat, . Och just det mexikanska köket är ju så himla bra, fräsch och spännande i sin enkla form (till skillnad från t ex östeuropeisk husmanskost – där jag gärna testar innovativa tolkningar istället).

Här kommer tips om fem genuina och enkla – riktigt bra restauranger vi testade i Tulum. Nästan så det är värt att resa hit bara för att prova er igenom dessa!

Restauranger i Tulum 2022 – fem tips på genuin mexikansk mat

#1. La Coqueta

La Coqueta är en restaurang med inredning i starka färger som ligger precis vid en av Tulums mest trafikerade vägar. Märkligt läge, men trafiken störde inte och både mat och servering här var riktigt bra.

Vi startade med en varsin drink, jag och min fru passionsfruktsmojitos, som här görs på färsk passionsfrukt. Lyx! Till det tog vi in lite nachos, en guacamole och en seviche att dela på som var helt magiskt bra.

Till varmrätt tog sonen räktacos, vi andra delade på biff med enchiladas och en kryddig räkrätt som i sin enkelhet var fantastiskt god, vilka smaker!

Då allt var så bra här passade vi på att även ta in två desserter. Churros, som var två extremt frasiga stavar friterad deg med chokladglass och friterad banan med chokladglass och chokladsås. Smarrigt!

#2. El Rincon del Jaguar

Restaurangen El Rincon del Jaguar ligger i en pampig hög byggnad, med bord både inomhus och på en liten innergård. Till de obligatoriska nachosen tog jag en frozen mango Margaretha (självklart på färsk mango – magiskt!).

Till förrätt delade vi på en guacemole som var krämig och fin och ostfyllda quesadillas.

Till varmrätt stekta räkor till min fru, en bowl med ris, stekt kött och grönsaker till dottern, tacos till sonen och jag tog fajitas med rökor, kyckling och biff som serverades med tortilla, ris och bönor. Så gott, fräscht och vällagat!

#3. Sabor de Mar

Sabor de Mar är en fiskrestaurang som vi hade fått tips om, kända bland annat för sina fisktorn!

Vi startade med en varsin räktaco, som visade sig vara friterade räkor. Sonen fortsatte sedan med fler räktacos med chipotlesås, dessa var betydligt godare än de frtierade. Men fru tog ceviche på färska räkor, dottern en tonfisktartar och jag tog deras ”fisktorn”. Färska räkor, friterade råkor, kokta räkor, tonfisk, avocado och tomat, toppat med friterade räkor. Serverat på en spegel med mustig dressing. Lite galen, men riktigt god rätt!

#4. Burrito Amor

Burrito Amor är som det låter ett burritoställe, som vi verkligen gillade sist. Sedan vi var i Tulum förra gången har Burrito Amor flyttat till större, ännu mysigare lokaler med bord både ute och inne (men ”inne” är dock mest bara ett tak – här har man varken fönsterrutor eller dörrar!

Här får man in lite nyfriteterade nacos och salsa att starta med och vi beställde in en guacemole att dela på som var riktigt bra. Sedan kom våra burritos, som är fyllda med ris, bönor, koriander och vi vårt fall fläsk samt ananas. Här kan man även välja glutenfritt tortillabröd gjort på kokosmjöl, perfekt för dottern (och även min fru) som undviker gluten.

Restauranger i Tulum 2022 -  fem tips på genuin mexikansk mat

Dagen vi reste hem åkte vi förbi Burrito Amor och tog take away. De har frukostburritos som istället för ris och bönor är fyllda med t ex ägg och bacon. En perfekt riktigt god och stadig frukost inför ett långflyg tillbaka!

#5. Tacos på Taqueria Honorio

Taqueria Honorio är kända för att ha Tulums bästa street tacos och var ännu ett givit ställe att återbesöka. De har dock inte öppet på kvällen så vi tog en lunch här. Precis som Burrito Amor har de byggt om sedan vi var här sist och har ny mycket fler sittplatser. De har även uppgraderat möblerna från plaststolar till riktiga stolar!

Vi startade här med lite nachos och guacamole som var otroligt bra. Med stora bitar avocado, tomat och lök. Och deras street tacos var lika bra som sist. Enkla, med toppings som fläsk, kalkon eller avocado. Även är kan man välja glutenfria tortillas gjorda på majs om man vill.

Adresser och priser

Enklast är att bara kolla upp dessa restauranger på Google Maps och gå eller köra dit. Det behövs oftast ingen bordsbokning, men är ni ett större sällskap kan det vara bra att boka bord i förväg. Priserna för dessa middagar låg mellan 500-1000:- SEK för hela familjen, så klart i budgetnivån för att vara Tulum!

Fler restaurangtips i Tulum

Kolla in tips om restauranger vid stranden i Tulum här