24 timmar i Wells – Englands minsta stad

Wells är Englands minsta stad men trots sin ringa storlek är den klart värd ett besök. Så mysig och med en pampig katedral i mitten av staden som utan tvekan är stadens mittpunkt.

Vi tillbringade 24 timmar i Wells på vägen från Bristol till Bath och det var ett av de stopp som gjorde  mest intryck – på mig – superhärlig stad!

The Swan Hotel i Wells

Vi började att checka in på hotellet vi skulle bo en natt på – The Swan Hotel – som ligger intill stadens katedral med en uteservering som vetter mot katedralen. Stadens äldsta hotell som nyligen genomgått en totalrenovering. Superfina rum, många med utsikt där man kan skymta katedralen och trevlig personal!

Swan Hotel WellsSwan Hotel Wells

Lunch på Sadlers Brasserie

Efter incheckning gick vi hundra meter till grannhotellet The Hart Hotel och deras resataurang Sadlers Brasserie som enligt ryktena var ett av de bästa ställena att äta på i staden. Det stämde bra, den pepparstek jag tog in var riktigt bra och vi kunde sedan med ny energi utforska Wells!

Sadlers Brasserie
Jag och Anette som driver den danska resebloggen ontrip.dk

Wells Katerdral

Katedralen i Wells ligger mitt i staden och byggdes mellan år 1175 och 1490. Den har kallats ”unquestionably one of the most beautiful” och ”the most poetic” av alla engelska katedraler. Den är verkligen pampig och gillar man katedraler och dess historia finns volentärguider som ger turer som man kan hänga med på.

Wells - Englands minsta stad

Wells KaterdralWells KaterdralWells KaterdralWells Katerdral

Wells Katerdral

The Bishop’s Palace and Gardens

Intill katedralen ligger The Bishop’s Palace and Gardens som är öppet för allmänheten. Här kan man bland annat se porträtt av alla biskopar genom åren, kolla in deras matsal och njuta av den vackra trädgården där en av de tre källor som ger Wells sitt namn finns.

Utanför palatset finns en stor gräsmatta där en krocketklubb har sin hemmaplan. Medlemmarna är i snitt ca 70 år och en regel är att man måste vara vitklädd när man spelar.

The Bishop's Palace and GardensThe Bishop's Palace and GardensThe Bishop's Palace and GardensThe Bishop's Palace and GardensThe Bishop's Palace and Gardens

The Bishop's Palace and Gardens

Vicar’s Close – Europas äldsta gata

Vicar’s Close ligger intill katedralen och tros vara den äldsta bevarade gatan i Europa som fortfarande bebos. En 140 meter lång gata, som byggdes på 1500-talet som bostäder prästerna som arbetade vid katedralen.

Vicar's Close - Europas äldsta gataVicar's Close - Europas äldsta gataVicar's Close - Europas äldsta gata

Middag på Swan Hotel

Det finns förvånansvärt många restauranger i lilla Wells men vi var bokade på middag på hotellet och det visade sig vara ett bra drag, speciellt att starta med en fördrink på hotellets uteservering med perfekt vy över katedralen.

Riktigt bra mat och kvällen till ära fick vi sällskap av hotelldirektören som berättade allt om Wells, om  hotellets långa historia samt vilka rum det spökade på…

Sömnigt nattliv i Wells

Fanns det många alternativ för middag var det lite skralare utbud av pubar. En pub hittade vi dock, byggd i ett gammalt fängelse, där det var halvfullt denna fredag och de hade till och med en sångare med en gitarrist.

Morgonpromenad och Farmer’s market

Innan frukost tog jag en morgonpromenad genom staden. Mysiga små gränder och vackra hus! På lördagar är det en Farmers’ market mitt i stan som var kul att kolla in, med både lokalt odlade grönsaker men även färdiga rätter som ”deviled eggs”, pajer och bröd.

Farmer's market

Farmer's marketFarmer's marketFarmer's market

Engelsk frukost på Swan Hotell

Innan vi åkte vidare åt vi frukost på hotellet som inte hade så stor buffé utan istället hade de mesta varma rätterna a la carte, som denna ”full English breakfast” med pocherade ägg, korv och tomat. Bastant med god och vällagad!

Engelsk frukost

Vidare mot Bath!

Jag gillade verkligen Wells, men på ett dygn hann vi helt klart göra staden så det var kul att försätta resan, som gick till Bath.

Mot Bath

Resan till Somerset gjordes i samarbete med Visit Britain, men åsikter och synpunkter är som alltid mina egna.