Sandstrand och sol i Sopot

Vaknade upp vår fjärde dag i Polen till strålande sol, härligt! Jag tog en promenad ner till stranden medan resten av familjen tog sovmorgon och sedan åt vi frukost på hotellet. Riktigt bra  botuiquehotellbuffé. Dvs, till skillnad från storhotellen som har extremt stora bufféer fanns det här en mer begränsad buffé – men det som fanns var gott!

Lunch på Taverna Rybaki Sopot

Vi hängde på stranden, badade och grävde i vanlig ordning en så djup grop vi orkade och letade efter ett par timmar upp ett lunchställe. Just på den delen av stranden vi var denna dag fanns det inga bra lunchställen så vi gick upp förbi strandpromenaden och hittade  Taverna Rybaki som såg trevligt ut. Vi fick ett bra bord och en supertrevlig servitris som fixade en brödkorg med god fiskröra och sedan nöjde jag mig med en silltartar, inte superhungrig efter vår powerfukost.

Utflykt med hotellets elbil

Mala Anglia som vi bodde på de första två nätterna har massa roliga perks för sina gäster, bland annat tre elbilar man kan låna utan kostnad. Sonen var väldigt sugen på en åktur med en av dessa, så efter lunchen gick han och jag tillbaka till hotellet och lånade en liten elbil och satte kursen norrut. Riktigt kul att köra och perfekt för dessa vägar i Sopot där det är 30-gräns överallt.

After beach på Zatoka Sztuki

Vi satte kurs mot en beachklubb jag hade läst om som den bästa i Sopot – Zatoka Sztuki. Men det var en helt annan klubb än jag trodde. Ingen Ibiza-känsla alls, utan här var det ett live-band som spelade salsa, en DJ sjöng med och skämtade med publiken och i stort sett alla dansade med i de danser som DJ’n uppmanade till – befriande ohippt! Vi satt dock med varsin drink och tittade på…

Middag på Tu’gether

När vi åt middag i Gdansk på Goldwasser frågade jag servitrisen där om hon hade några restaurangtips i Sopot. Hon bad att få kolla med några vänner med bra koll och mailade sedan mig några förslag, bland annat Tu’gether, som vi bokade bord på. Detta är en ny restaurang som serverar två menyer – 7 eller 10-rätters. Vi nöjde oss med 7-rättersmenyn som var helt fantastisk. Riktigt bra och intressanta rätter i nivå med Lilla Ego och Adam och Albin i Stockholm. Mer om Tu’gether i ett eget inlägg om restauranger i Sopot inom kort!