Malta dag 1 – i korthet!

Malta. Ett land jag skrivit lite drömskt om tidigare som en plats jag gärna vill åka till och nu blev det äntligen av. Härligt!

Inte lika härligt att väckas av klockan 04.10 imorse, hoppa in i en taxi ner till Arlanda Express och på Arlanda mötas av en kö till säkerhetskontrollen som var minst 200 meter. Glad men sömnig…

Tog en chansning och gick till vänster om den länga kön där det är någon form av vip-ingång. Men det var ingen som reagerade så jag var förbi säkerhetskontrollen på 5 minuter, kunde äta mina kokta ägg jag hade med mig i lugn och ro och surfa lite innan jag hoppade på flyget.

Några podcaster senare var vi framme på Malta och nu kunde jag uppskatta det tidiga flyget. Klockan var bara 10 och vi hade en hel dag framför oss!

Vi blev upphämtade på flygplatsen av en guide och en chaufför som körde oss till den lilla medeltida staden Mdina. Den kallas ”Den tysta staden” och det råder verkligen ett skönt lugn här.

Efter att promenerat runt i staden åt vi lunch på Fontanella Tea Garden, en restaurang känd för sina chokladkakor och storslagna utsikt över Maltas östra kust. Men hungrig startade jag med denna Ftira – grillat bröd fylld med tomat, kapris, tonfisk och oliver. Till den en lokal craft beer. Så gott!

Sedan åkte vi till staden Silema och checkade in på vårt hotell för de närmsta tre dagarna – Fortina Spa Resort. Bor man på ett spahotell ska man såklart spa:a så efter att ha hängt på deras stora poolområde med utsikt över huvudstaden Valetta tog vi en ryggmassage och testade sen det stora utbudet i spa:et – bubbelpool, ångbastu, någon form av varmt rum, fotbad, finsk bastu.

I den sistnämnda bastun började jag pratade med en serb som bott på Malta de senaste 25 åren som hade stenkoll på Maltas barer som jag fick massa tips av. Ett av dem var Drinkvagnen som vi sedan gick till. En bättre variant av food truck där en driftig maltese mixade riktigt bra drinkar för 5 euro som vi njöt av i solnedgången.

Vi åt sedan en riktigt bra middag på en av hotellets restauranger, den med en terrass mot vattnet såklart.

Saltinbakad seabass och tempuraräkor – grymt!

Fantastisk första dag på Malta, och ännu har resan bara börjat!
PS. Det kommer kort efter resan inlägg som samlar tips inför din resa till Malta i lite mer strukturerad form. ?

PS. Resan till Malta görs i samarbete med Visit Malta, som hjälpt till att hitta guldkornen på ön. Men Bilder och åsikter etc är som alltid mina egna!