Jorden runt på 8 dagar i Phileas Fogg’s fotspår!

I klassikern Jorden runt på 80 dagar (Le Tour du monde en quatre-vingts jour) tar sig  Phileas Fogg runt jorden på 80 dagar. Då krävdes oceanångare, hästar, järnväg och tom elefanter för att klara resan. Idag kan man ta sig runt jorden med flyg på så lite som 2-3 dagar, något som bland annat min resebloggarkollega Dryden gjort flera olika upplägg för som ni kan läsa om här.

Men om man inte vill resa runt så forcerat utan faktiskt hinna se lite av de ställen man passerar och samtidigt flyga lite i Phileas Fogg’s fotspår, hur skulle en resa jorden runt på 8 dagar istället för 80 se ut? Det har jag funderat och skissat på denna sommar när jag ibland längtat efter att resa och har nu en optimal rutt. När man reser i fantasin har man ju även en klart högre budget än i vanliga fall – och självklart sker fantasiresan i en tid när det är säkert att resa och allt är öppet som vanligt!

Jorden runt på 80 dagar

Så här såg rutten ut som man åkte i boken Jorden runt på 80 dagar, som startade och slutade i London:

• London> Suez – Järnväg och ångbåt över Medelhavet – 7 dagar
  • New York> London – ångbåt över Atlanten och tåg – 9 dagar
Jorden runt på 80 dagar

Jorden runt på 8 dagar

Platserna man prickar in för att ta sig jorden runt på 8 dagar med utgångspunkt i Sverige skulle exempelvis kunna vara Stockholm – New York – San Fransisco – Tokyo – Dubai- Stockholm. Alla städer jag varit i flera gånger – och som jag gillar så mycket – på olika sätt och verkligen vill tillbaka till igen!

Inte lika många stopp som Phileas Fogg och heller inte så lugnt och skönt tempo. Långa tågresor exempelvis kan ju vara riktigt härligt om man har gått om tid. Inte heller exakt samma platser men ändå ett helt varv runt jorden och stopp i riktigt härliga storstäder! På 8 dagar hinner man ju till och med spendera någon dag i varje stad.

Fantasireser mig Jorden runt på 8 dagar

Dag 1: Stockholm – New York

Start i Stockholm och direktflyg till New York. Med SAS tar direktflyget 8 h 30 min, så med avgång 10:25 och tidsskillnad 6 timmar är man framme samma dag 12.55 i New York. Arlanda Express ut till Arlanda och sedan en frukost på Pontus in the Air innan jag boardar flyget!

Jag brukar vara lätt stressad inför en flygresa, men när jag väl kommit upp i luften så släpper all stress fullständigt och det är sällan jag mår så bra som när planet nått 10.000 meter! Helst med en fönsterplats och ett bekvämt säte. Jag tar sällan med nedladdade filmer, utan brukar jobba, lyssna på poddar eller botanisera i filmutbudet ombord – alltid med egna brusreducerande hörlurar!

Framme i New York!

Det var nu 6 år sedan vi jag var i New York, då med familjen. Så denna gång skulle jag om göra vissa av sakerna vi gjorde sist. Strosa runt i stan, gå en promenad på high-line, åka in-lines i central park. Kanske bo på ett klassiskt lyxhotell som The Four Seasons New York. Gå och se en Brodway-show, kanske se om Hamilton som jag älskade när jag såg den i London för ett par år sedan. Här skulle jag stanna 2 nätter innan resan går vidare…

Jorden runt på 8 dagar

Dag 3: New York – San Fransisco

Direktflyg mellan New York & San Fransisco tar 6h h 30 min och då man ”tjänar” timmar när man flyger åt detta håll landar man bara 3 timmar efter man lyfte. Jag skulle ta ett morgonflyg den tredje dagen och vara framme i San Fransisco på förmiddagen lokal tid. Väl framme skulle jag lämna väskan på ett hotell på flygplatsen och bara ta med en ryggsäck in till city. En heldag i San Fransisco får räcka denna resa!

En dag i San Fransicso

Det var så länge sedan jag var i San Fransisco men minns fortfarande den sköna stämningen i staden. Jag skulle hyra en bra el-MTB och köra sightseeing på egen hand. Bra med el-stöd för att orka med alla höga uppförsbackar utan att bli genomsvettig! En clam chowder till lunch på FIshermans Wharf och middag stadsdelen The Mission innan jag utpumpad tar en taxi till flygplatsen för en sen incheckning på något hotell på flygplatsen. Ska man ändå resa iväg nästa morgon är det smidigt att redan vara vid flygplatsen, speciellt för mig som alltid oroar mig för att det ska hända något på vägen till flygplatsen (som en trafikstockning eller stopp i tågtrafiken) och vill ha extra marginal!

Dag 4: På Flyget San Fransisco – Tokyo

Direktflyg mellan San Fransisco och Tokyo tar 11h h 10 min. Men med tidsskillnaden åt detta håll kommer man fram 27 timmar senare lokal tid! Så tar man flyget på förmiddagen dag 4 är man framme först efter lunch dag 5! Så hela denna dag skulle i stort sett bara gå till flyg – är det någon flight man skulle åka business är det denna. Läs om första gången jag flög business här – där jag hade detta benutrymme!

Jorden runt på 8 dagar

Dag 5 & 6: Tokyo

Ah – Tokyo! En stad jag verkligen älskar! Jag har varit där 2 gånger, senast 2019 – och vill såklart gärna ta ett stopp här på Jorden-Runt-resan. En fördel med att ha varit i Tokyo tidigare och sett mycket av det man ”måste” som turist är att jag denna gång mer avslappnat kan återvända till de delarna jag gillar mest, som vackra trädgårdar, riktigt bra restauranger och sedan avsluta med en drink på en av de coolaste barerna jag varit på! Läs mer om mina resor till Tokyo här.

Direktflyg mellan Tokyo – Dubai tar 12 h, men bara 7 timmar inräknat tidsskillnaden. Så tar man ett flyg 23.00 är man framme 06.00 lokal tid i Dubai. Så den 6:e dagen skulle jag ha en hel dag till i Tokyo innan det var dags att åka till flyget, som då blir ett nattflyg.

Dag 7: Nattflyg och heldag i Dubai

Inte mycket att rapportera om vad gäller flygresan. Klockan 23 dag 6 när jag går på planet skulle jag troligen somna med en gång, med öronproppar och stor huva över huvudet. Nästa morgon vakna upp för att ta en taxi till något härligt hotell vid stranden – som One and Only. Här hänger jag resten av resan. På detta hotell finns även en av de strandbarer med bäst solnedgångsläge i Dubai – The Jetty.

Jorden runt på 8 dagar

Dag 8 Dubai – Stockholm

Lite strandhäng och en lång brunch hinner jag med i Dubai den 8:e dagen innan det är dags att ta sig till flyget igen. Knappt 7 timmar tar direktflyget Dubai – Stockholm, men med tidsskillnaden blir det knappt 4 timmar lokala tider. Flyger man business med Emirates kan man med fördel komma lite tidigt och ta del av allt som finns i Emirates Business Lounge i Dubai innan man hoppar på flyget hem!

Nu känns denna resa väääldigt avlägsen att göra på riktigt, men så kul det skulle vara!