Hyrbil bil på Mallorca – alla mina tips!

Vi hyr ofta bil på semestern då vi gillar att åka runt och se många olika platser när vi reser. Senaste semestern när vi hade hyrbil bil på Mallorca var inget undantag. Jag bokade en mellanstor bil med automat som väntade när vi landat på Palmas flygplats. Efter vi tagit oss igenom den omständiga uthämtningen…

Hyrbil bil på Mallorca

Som vanligt använde jag mitt kreditkort där jag lagt till en hyrbilsförsäkring så jag snabbt kunde tacka nej till de dyra tilläggsförsäkringarna de alltid försöker sälja på när man hämtar ut bilen. Denna gång behövde man även deponera 1400 Euro (vilket jag kunde sätta på samma kreditkort) och erbjöd att man kunde slippa depositionen för 20 Euro (som jag kunde tacka nej till). Kanske det jobbigaste med att hyra bil – att tacka nej till de påstridiga försöken att sälja på massa försäkringar.

Hämta ut hyrbil bil på Mallorca – ta många bilder!

Jag fick nyckeln direkt vid uthyrningsdisken och instruktioner om var jag kunde hämta bilen i ett parkeringshus ett par hundra meter bort. ”Det finns en pytteliten liten skada bak och en fram” var det enda hon sa om bilens skick, men när vi kom upp till bilen såg jag inga skador. För säkerhets skull tog jag lite bilder runt bilen – och filmade även runt som jag hört att man ska. Jag har dock aldrig behövt dessa bilder tidigare. Men det skulle visa sig att det behövde jag denna gång – och borde fotat mer noggrant. Mer om det längre ner!

Hyrbil bil på Mallorca

Att ha hyrbil bil på Mallorca är sjukt smidigt. Mellan de större städerna, breda 2-3 filiga motorvägar. Inåt landet en-filiga vägar och grusvägar. Det som slog mig överallt var att tempot var så långsamt. På en väg där man fick köra 100 km/h körde många 80 km/h och låg i högerfil. I Vänsterfil körde de flesta 95-100 km/h. Inte alls som i Sverige där många ligger 20-30 km över hastighetsbegränsningen i vänsterfil. Tempot passade mig bra då den lite plastiga bil vi hyrt inte alls var lika stabil som bilen vi har hemma.

Parkera bilen på Mallorca

Vi hade aldrig några problem att parkera bilen – men det hjälpte stort att bilen vi hyrde hade parkeringssensorer både bak och fram – då det ofta var tight. Inte minst på vårt hotell där vi kunde parkera på hotellets innergård – där det var riktigt litet mellanrum till andra bilar och väggar.

I mindre orter vi gjorde utflykter till, som Port De Soller hittade vi parkering på gatan bara något kvarter från stranden. Även i Palma parkerade vi på gatan en kväll, även om här var det lite knepigare att hitta parkeringsplatser. En annan kväll orkade vi inte snurra runt och leta utan tog ett parkeringshus. Men inte heller det var farligt dyrt – runt 2,5 Euro i timmen. Bra att ha med i bilen är ett gäng euro-mynt. Vissa parkeringsautomater är av den gamla typen som bara accepterar mynt.

Har man Palma som bas är det såklart en annan sak med parkering över natten om man inte bor på ett hotell som har parkering för gästerna. Då kanske till och med vi skulle skippat hyrbil, tagit tåget till Port De Soller och kanske haft hyrbil vissa dagar bara.

Parkering vid mindre stränder på Mallorca

Vi fick tips från personalen på vårt hotell om vackra mindre stränder i närheten som vi åkte till flera dagar. Här är det fri parkering och kostar inget, så länge man hittar en plats!

Tanka bilen på Mallorca

Bensinen kostar ungefär lika mycket på Mallorca som hemma i Sverige, men skillnaden är att på Mallis finns det personer som tankar åt dig på de större bensinstationerna.

Lämna tillbaka bilen – var nära på att åka på en skada

När vi lämnade tillbaka bilen kom en nitisk person och inspekterade bilen. Han hittade efter ett par minuter en repa på kofångaren som jag inte hade sett när vi hämtade ut bilen. Jag visste att vi inte hade krockat in i något, men man vet ju aldrig vad som händer med bilen när den står parkerad.

Jag protesterade dock och insåg att jag borde fotat och inspekterat bilen klart mer noggrant innan vi hämtade ut den. Efter ett par minuters argumenterande kom en kollega till vår nitiska besiktningsman och upplyste honom om att repan var en av de skador som fanns sedan tidigare – och vi kunde slippa all admin med ett försäkringsärende. Men jag lärde mig verkligen att till nästa gång fota bilen klart noggrannare – och vikten av att ha en försäkring som täcker parkeringsskador.

Skada som inte syndes alls på fotot

Sammantaget om hyrbil bil på Mallorca

Lika smidigt som hemma i Sverige att köra, parkera och tanka. Vill ni som vi se mer än bara stranden vid hotellet och är för bekväma för att ta er runt med buss är hyrbil ett perfekt val. Men glöm inte att fota bilen noggrant när ni hämtar ut den! Det är rätt dyrt med hyrbil på Mallorca. Den bil ovan vi hyrde kostade drygt 5.000 sek för en vecka.

Som alltid är det billigast att boka bilen i förväg online, då vet ni även att just den typ av bil ni vill ha finns bokad.