Flyg till Gdansk från Skavsta med Wizz air

Efter att vi flög med Ryanair till Thessaloniki från Skavsta i våras ändrades min inställning till de lågprisbolag som flyger från Skavsta, framför allt om man ska åka korta sträckor och hittar direktflyg. När jag började fundera på alternativ att ta oss till den Polska kusten (som vi var sugna på att åka till) insåg jag att direktflyg för hela familjen kostade ungefär som en bilfärja till Gdansk från Nynäshamn, men tog en bråkdel av tiden – bar 65 minuter i luften!

Vi bestämde oss för flyg till Gdansk och bäst flygtider och billigaste biljetter för denna resa var det med Wizz Air, dit 17.35-18.40 och hem 15.50-17.00.

Nu, andra gången på kort tid från Skavsta hade vi lite bättre koll än sist, så vi åkte direkt till den näst närmaste långtidsparkeringen från vilken man kan promenera till terminalen. Men hade lite väl lång tid till godo så vi var igen framme innan incheckningen började.

Det är skönt såklart, att bilresan hit gick snabbare än vi trodde, men läget söder om Stockholm där det ofta är riktigt sega köer runt Södertälje gör att man får ta i lite vad gäller restid och marginaler. Om man inte har ett tidigt flyg och väljer att bo en natt i Nyköping, det är ju optimalt om man vill komma så sent som möjligt till flygplatsen!

Nya flygplan med Wizz Air

Wizz Air är ett ungerskt lågprisbolag grundat 2003 och har idag 84 flygplan, 64 st Airbus A320 och 20 Airbus A321. Fräscha moderna men avskalade och ganska trånga plan, som på de flesta lågprisbolag.

Flyg till Gdansk med Wizz air

Själva flygningen med Wizz air

När flyget bara tar 70 minuter så stör jag mig inte på det lilla benutrymmet. Jag lyssnade på en podcast och sen var vi framme! Dock hade vi bokat platser varav två vid fönster, faktiskt värt en liten peng extra för att ha denna utsikten hela vägen!

Hur tag man sig från Gdansk Airport till Gdansk

Uber funkar väldigt bra i Gdansk och är billigt, men just när vi landade på Gdansk Airport var det en timmes väntan på en Uber så vi tog en vanlig taxi in till Gamla Staden. Inte dyrt det heller – ca 200 svenska kronor för en halvtimmes färd.

Man kan även ta en vanlig buss in till Gdansks Centralstation, det kostar bara 7 svenska kronor. Det är buss 210 som går en gång i halvtimmen på vardagar, en gång i timmen på helger. Se till att ta bussen i riktning mot Goscinna.

Åker man direkt till eller från badorten Sopot vid kusten är det ungefär lika långt och samma kostnad som till Gdansk med taxi.

Vilka flygbolag flyger direkt till Gdansk

Ja, det finns flera flygbolag förutom Wizz Air som flyger direkt till Gdansk från Stockholm. Från Skavsta flyger även Ryanair och från Arlanda flyger SAS direkt. Priserna skiljer sig stort mellan dag och flygtid så jämför dessa tre för att hitta den optimala rutten för just er resa!

Tips på restauranger, hotell och saker att göra i Gdansk.

Inom kort kommer massa tips här på bloggen för dig som funderar på eller planerar en resa till Gdansk!