Hotell på Arlanda natten innan flyget – test av Clarion Arlanda

Flyget till Rhodos går redan 07.00 på morgonen och jag vill gärna ha lite extra marginal när jag ska ut och resa, så istället för att gå upp mitt i natten för att ta mig till flyget bokade jag ett rum ute på Clarion Arlanda, med bara några minuters promenad till terminalen.

Efter jobbet i tisdags hoppade jag på Arlanda Express och en halvtimme senare var jag vid receptionsdisken på hotellet, som ligger mellan terminal 4 och 5 i Skycity, smidigt. Clarion Arlanda är ett stort hotell med 414 rum på 11 våningar och två restauranger.

Rummen

Fina rum som går i brunt, vitt och mjuka pastellfärger. Stora fönster, har man tur får man ett rum högt upp i hotellet med denna härliga utsikt över startbanan.  Mjuk och skön säng med olika varianter av kuddar och bra mörkläggningsgardiner som gjorde rummet kolsvart.

Rum Clarion Arlanda Rum Clarion Arlanda Rum Clarion Arlanda

Poolen

Jag hade fått för mig att hotellets utomhuspool var en takpool och denna dag när det var superfint väder tänkte jag att det var en perfekt start på semestern – hänga i kvällssolen vid poolen med en drink innan middagen. Poolen var visserligen på ett tak – men inte på toppen av hotellet, utan på ett lägre hus intill och skuggades dessutom av själva hotellet på eftermiddagen när jag kom. Hade helt enkelt blandat ihop det med Clarion Post som vi ska bo på senare i sommar. Poolen var dock varm, runt 28 grader och var skön att hoppa ner i efter att jag körde ett kort träningspass och bastat.

Pool på Clarion Arlanda Gym på Clarion Arlanda

Bastun Clarion Arlanda
Bastun på Clarion Arlanda med en gäst som gärna ville vara med på bild!

Pool på Clarion Arlanda

Coola moroso-stolar

Restaurangen

Min fru tog en spontanresa denna vecka med barnen och sin syster med barn till Turkiet och hon åker sen över direkt till Rhodos med båt på torsdag, så denna kväll åt jag istället middag med en god vän upp som bor ganska nära Arlanda. Som på många av Clarions hotell är det Marcus Samuelsson Kitchen & Table som är restaurangen och på Clarion Arlanda ligger den uppe på 12:e våningen med samma fina utsikt jag hade från rummet. Vi får ett bra bord vid fönstret och startar med en flaska Brooklyn Local medan vi tittar på menyn. Mycket gott att välja på och klart prisvärt.

Kitchen & Table på Clarion Arlanda

Vi startar med en förrätt på lax och gurka som serveras på ett papadam. Till det ett krispigt vitt vin – Firesteed Riesling. Svårt att välja varmrätt, men vi tog ett ganska säkert kort – Grillad flankstek, bakad tomat, berberebéarnaisesås, balsamicokokt lök och SOHO fries som är skakade med parmesan. Bra kött – perfekt stekt och krispiga pommes. Till varmrätten ett glas Dado Cabernet Sauvignon.

Kitchen & Table på Clarion Arlanda Kitchen & Table på Clarion Arlanda

Till dessert en perfekt rinnig chokladfondant med guinnessglass och till det en dubbel espresso och en liten whisky – Lagavulin 16 y. Mums!

Kitchen & Table på Clarion Arlanda

Riktigt bra middag, bra personal och härlig stämning i restaurangen. I stort sett alla gäster gissar jag bor här för att de ska flyga till något härligt ställe dagen efter och det kändes på den uppsluppna och avslappnade stämningen i restaurangen.

Är man ute vid Arlanda så är nog detta ett av de bättre valen man kan göra för middag, eller – om man kommer sent, bara ta en drink uppe på 12:e våningen och njuta av utsikten.

Baren

Nere på entréplanet ligger hotellets stora bar – ”the livingrom”. Snygg bar och jag var sugen på att testa en drink här efter middagen, men med tanke på det tidiga flyget valde jag en alkoholfri variant på passionsfrukt och lime som var riktigt bra. Tog med den upp till rummet och satt och kollade in flygplanen som lyfte innan jag gick och la mig.

Living room på Clarion Arlanda Living room på Clarion Arlanda Living room på Clarion Arlanda

Frukosten

Gigantisk frukostmatsal, kanske mest att det var så högt i tak som gav den känslan. En bra, stor frukostbuffé med allt från ägg, bacon, pannkakor till frukt, juicer, gröt etc. Man kunde grädda egna våfflor och de hade även satsat lite extra på brödet, bakat i stenugn med ekologiska råvaror.

Frukost Clarion Arlanda Frukost Clarion Arlanda Frukost Clarion Arlanda

Frukostmatsalen öppnar 05.00, i begränsad skala redan 04.00. Vill man kan man såklart få en påse att ta med frukost i. Något jag gjorde efter att jag ätit upp frukten då det bara var en halvtimme kvar innan incheckningen till flyget skulle stänga.

Jag hade betalat rummet redan vid incheckningen så jag kunde bara droppa nyckelkortet på vägen ut och 10 minuter senare var jag vid incheckningen. Där var det ingen kö överhudtaget, då alla andra redan var incheckade. Framme vid säkerhetskontrollen var det dock extremt mycket folk och långa köer så det var inte mycket kvar innan det var dags att kliva på flyget när jag var framme vid gaten.

Sammantaget

Jag skulle gärna bo här igen om jag har ett tidigt flyg. Det blir verkligen att semestern startar en dag tidigare när man redan är på flygplatsen. Bor man inte i Stockholm utan har ännu längre till flygplatsen än jag har blir det ju ännu mer relevant att kosta på sig en natt på ett hotell ute på Arlanda.

Nu åker jag charter ner till Rhodos och då kan man inte lämna väskan innan incheckningen startar, två timmar innan flyget avgår. Men åker man reguljärt kan man ofta checka in väskan ett dygn innan avresan och kan då på morgonen gå direkt från hotellet till säkerhetskontrollen om man vill.

Har du bott på Clarion Arlanda eller något annat hotell ute på Arlanda? Vad tyckte du? Kommentera gärna!