Moveat – matvandring i Vasastan. 8 restauranger på 5 timmar!

Moveat är ett koncept där man testar smakportioner på massa olika restauranger i en saluhall, en viss stadsdel eller stad under ett par timmar. Jag testade Moveat i våras i Söderhallarna när de lanserade appen i Stockholm. Nu var det dags att prova en längre Moveatvandring – till 8 olika restauranger i Vasastan. Så kul – och gott – sätt att spendera en lördag på ihop med några vänner!

Vi bokade biljetter i appen och fick där vår startplats – Restaurang Nabo – där vi började med att visa våra biljetter och fick då ett gult armband som vi visade upp på resten av restaurangerna för att få vår smakportion – och lite info om hur allt funkar.

Det finns två alternativ på paket – ett för de som äter allt – och ett veganskt. En i vårt gäng äter allt utom nötkött – så hon tog ändå ett vanligt armband men Moveat-värdarna sa att det oftast gick att ta en vegansk rätt även om man har ett vanligt armband om man ber snällt – men det är ingen garanti. Det visade sig dock gå bra överallt. Drycker ingår inte i paketet – men alla restauranger har halvglas av både öl och vin .- passande för en liten smakportion!

Häng med och se hur en Moveat-runda kan se ut!

#1. Råbiff på Nabo

Första smakportionen var italiensk råbiff med permesan, pancetta och tomat på Nabo. Verkligen en miniportion som man tog i två tuggor i en enkel plastlåda. veganska alternativet var en bakad jordärtskocka. Denna lilla portion åt vi upp snabbt och fortsatte sedan till stopp nummer 2.

#2. Brisket & Friends

Jag älskar BBQ och har bland annat varit på Franklins BBQ i Austin – känt som Texas populäraste BBQ och Arroganta Svinet utanför Stockholm. Se detta stopp såg jag fram emot. Här fick vi en liten portion rökt högrev och creamed corn – som dock inte alls var i nivå med den BBQ jag ätit tidigare. Men mysigt ställe och god öl!

#3. Vinfolket på Drottningssgatan

Vi promenerade vidare till Vinfolket på Droottningssgatan. Här var det såklart fokus på vin och det är nog det man ska välja när man går hit. För den viltgryta på älg som serverades varken såg snygg ut eller smakade så bra (bilden nedan är inte efter att jag ätit klart – den såg ut så här när den kom in). Plus dock för riktig tallrik och bestick! Men vinerna vi köpte till var riktigt bra!

#4. Chandani på Luntmakaregatan

Vårt fjärde stopp var Chandani -. en indisk restaurang på Luntmakaregatan. Här tog jag in en iskall Cobra som serverades i ännu kallare, immiga glas från frysen. Maten var en riktig höjdare – en precis lagom stor portion kyckling vindaloo som var supergod. Hit ska vi absolut gå tillbaka!

Moveat - matvandring

#5. Yuc! Mexican

Vi har varit på Yuc! Mexican flera gånger – en kul mexikansk restaurang vid Odenplan. Här var det en mycket engagerad personal som dels målande beskrev den taco vi skulle serveras, men även sålde in de tequliadrinkar de tagit fram som skulle passa till. Jag och min kompis tog en varsin Manzanita med tequlia, lime, vanilla agave och äppleskum som var supergod. Våra fruar ett varsitt glas bubbel.

#6. Cajsa Warg

På Cajsa Warg, fick vi en crostini med en riktigt fin skagenröra utanför butiken och fick sedan fortsätta ner till en lokal i källaren där vi fick flera spännande provningar. Vanlig kolasås på tub mot fin kolasås kokad på riktiga råvaror. Standardglass mot riktig vaniljglass. Vanlig billig olivolja mot fin kvalitetsolivolja.

Moveat - matvandring

När man smakar saker så här – mot varandra – är det så tydligt hur mycket godare det är när man använder naturliga råvaror. Och när man får höra mer om hur de billigare produkterna tillverkas, alla tillsatser etc som finns i dem är det svårt att inte köpa den bättre varan nästa gång!

#7. Stockholms Glasshus

Man får själv välja i vilken ordning man ska besöka de olika restaurangerna. Så i slutet lade vi de som var av dessertkaraktär. Först Stockholms Glasshus där vi fick en bägare med riktigt läcker italiensk glass,. Madagaskarvanlij, marconamandel och svartvinbärssorbet.

#8. Haga Tårtcompani & Bageri

Sista stoppet var Haga Tårtcompani & Bageri som serverade en fin liten äppelkaka med vispad vaniljpanacotta. Det var på håret att vi hann med denna – deadlne var 17-.00 och vi kom hit tio i fem.

Sammantaget om Moveat i Vasastan

Verkligen ett kul sätt att spendera en eftermiddag ihop med några vänner. Kul att kolla in så här många olika restauranger och smaka lite här och var. Och alla restauranger som var med på denna runda var fulla med andra gäster så det var härlig stämning överallt.

Jag hörde att dealen för restaurangerna är att de får en viss summa i ersättning för råvarorna – och behåller all dryckesförsäljning själva. Så det var lite förvånande att vissa restauranger inte hade ansträngt sig mer vad gäller nivån på maten de serverade och hur det serverades – då detta ju är ett perfekt sätt att visa upp sin allra bästa sida för nya potentiella gäster. Eller så var de bara ovana att servera så många gäster på en gång och tog en lite väl enkel lösning.

Moveat finns runtom i hela Sverige och ni hittar deras site här.