fbpx
Matochresebloggen
Hyrbil Kreditkort

Mitt kort blev kapat – hyrbilsfiman läckte uppgifterna!

På påsklovet i år var vi i Tulum på den mexikanska kusten och hade en fantastisk semester. Precis som förra gången vi var i Tulum hyrde vi bil på flygplatsen i Cancun. Denna gång hade vi bokat en lite större bil än sist och det gick snabbt att checka ut bilen, men som vanligt en massa pappersarbete och de skulle ta kopior på allt från pass och körkort till kreditkort.

Jag betalade bilen med mitt Bank Norwegian kreditkort, där jag köpt till en hyrbilsförsäkring – som täcker självrisken ett helt år för mindre än vad det kostar att köpa till det för en vecka på en hyrbilsfirma. Så smidigt!

Det som var ovanligt var att vi fick nyckeln till bilen vid incheckningsdisken med en kommentar om att det fanns två små skador/repor på bilen. men ingen som följde med och visade dessa som vi är vana vid. Jag tog ändå och fotade bilen samt filmade den – för att ha någon form av bevis på hur den såg ut när vi hämtade den.

#1. Hyrbilsfirman försökte lura oss att vi fått en skada

Efter vår vecka. – där vi klarat oss helt från skador – lämnade vi tillbaka bilen. Nu var det däremot en extremt nitisk besiktningsman som hittade en repa på kofångaren som vi inte ens sett när vi hämtade ut bilen. Vi förklarade att den måste funnits där då vi inte krockat eller backat in i något – och stått parkerade på hotellets parkering i stort sett hela tiden.

Men han gav sig inte. När vi tjafsat med honom i fem minuter kom en annan person och upplyste vår besiktningsman om att dessa skador var de som fanns sedan innan. Och vi kunde pusta ut och fortsätta till incheckningen för flyget. Visst, vi hade en försäkring, men alltid skönt att slippa med all administration som dessa innebär. Nästa gång vi hyr bil kommer jag fota bilen klart mer noggrant än sist.


På tal om säkerhet – du vet väl om att det är viktigt att välja svenska spelbolag om du vill spela online. Inte minst för att man kan sätta spelstopp om man spelar för mycket!


“Ditt bankkort från Bank Norwegian är tillfälligt spärrat”

Fast forward till förra veckan, då jag fick ett SMS som såg lite skumt ut från Bank Norwegian. “Ditt bankkort från Bank Norwegian är tillfälligt spärrat, då vi misstänker att kortinformationen är på avvägar”.

Mitt kort blev kapat

Såg inte detta ut som ett typiskt spam-sms? Jag var lite skeptisk men ringde ändå upp. Där behövde jag bekräfta mig med de sista fyra siffrorna i kreditkortsnummret – inte mer, så det kändes ok.

Det som hade hänt var att någon försökt göra ett köp från Tulum, med mitt kreditkort, dagen innan. Bank Norwegians säkerhetssystem hade reagerat och stoppat köpet innan det gick igenom och spärrat mitt kort. Så skönt! Så det enda jag behövde göra var att be om ett nytt kort, som kom hem i brevlådan ett par dagar senare,. Inga jobbiga processer för att visa att jag inte gjort köpet, inget krångel och inga avgifter.

#2. Någon på biluthyrningsfirman var skurken

I vanliga fall med ett kort man använder ofta kan det vara omöjligt att veta vem som kopierat kortnumret. Men detta kort från Bank Norwegian använder jag bara för flygbiljetter och hyrbil, så det var enkelt att se exakt var kortuppgifterna hade kommit på vift. Men – i och med att inga pengar drogs kommer jag inte kontakta dem. Däremot kommer jag vara lite extra uppmärksam i framtiden när någon vill gå iväg med mitt kreditkort. Och absolut inte låta dem kopiera det!

Du kanske också är intresserad av...

Inga kommentarer

    Lämna gärna en kommentar