Saker att göra i Mariefred – och restaurangtips i Mariefred

Sugen på att veta mer om saker att göra i Mariefred? En av mina bästa vänner har flyttat till Mariefred och i lördags åkte jag med en till kompis för att hälsa på – och kolla in Mariefred, som jag inte minns att jag någonsin varit i. Mariefred är en tätort i Strängnäs kommun som bara har drygt 4.000 invånare, men är en populär utflyktsort på sommaren då många turister kommer hit.

Saker att göra i Mariefred

Jag skrapade bara lite på ytan av allt kul som finns att göra i Mariefred – men detta var en bra start!

#1. Tåget till Mariefred från Stockholm

Det går inget direkttåg hela vägen till Mariefred, utan man tar ett dubbeldäckartåg från Stockholm till Läggesta som tar en dryg halvtimme och därifrån buss den sista biten. Museijärnvägen Östra Södermanlands Järnväg kör från maj till september mellan Läggesta och Mariefred och det tåget tog vi på vägen till Mariefred. Ett fint gammalt tåg med konduktörer klädda i tidstypiska uniformer.

Tåget till Mariefred från Stockholm. Saker att göra i Mariefred
Saker att göra i Mariefred
På vägen med tåget passerar man bland annat Hjorthagen
Framme i Mariefred

Man kan även åka båt till Mariefred från Stockholm med Strömma – läs mer om den dagskryssningen här. Eller ta bil såklart.

#2. Gripsholms slott

Efter att ha kollat in min kompis lägenhet och ätit lunch på deras soliga uteterrass gav vi oss ut för att se vad det fanns för saker att göra i Mariefred

Vi startade med att kolla in Gripsholms slott. En pampigt röd tegelbyggnad som ligger vackert vid mälarens strand. Här finns bland annat Svenska statens porträttsamling – med porträtt av betydande personer från Gustav Vasas dagar ända fram till vår egen tid. Men det fina vädret lockade mer än att gå in!

Saker att göra i Mariefred

En riktigt vacker slottspark med härlig utsikt över Mälaran, där man kunde skymta några av alla stora Herrgårdar som ligger på andra sidan.

#3. Naturreservatet Hjorthagen

En kort promenad från slottet ligger naturreservatet Hjorthagen. Det är ett inhägnat område med gamla ekar och massor med fritt strövande dovhjortar.

#4. Gripsholms värdshus

Vi hann inte så långt innan det plötsligt drog in mörka regnmoln, så vi gav oss tillbaka och tog skydd på Gripsholms värdshus som är Sveriges äldsta värdshus, med anor från 1609. Från deras stora uteservering har man en härlig utsikt över Mälaren och Gripsholms slott. Och de har min favoritöl Nils Oscar på fat!

Regnet upphörde och vi fortsatte att strosa längs stranden upp i den lilla stadskärnan. Det är verkligen en charmig gammal stad, med vackra trähus och många små butiker.

#5. Gågator i Mariefred

Så mysig småstad med massa charmiga butiker och caféer!

#6. Restaurang Rakstugan i Mariefred

Det finns förvånansvärt många bra restauranger i Mariefred givet så få personer som bor här och min kompis, som provat alla restauranger i stan hade hade bokat bord på Rakstugan som är deras favoritställe. Ett gammalt rakeri där man nu serverar snacks och smårätter. Vi startade med en lokal IPA och ”chips deluxe” med gräddfil och tångrom samt rökta mandlar. Sedan fortsatte vi med lite smårätter som ramslökshummus med rostade kikärtor, pocherad röding och räkmacka ihop med ett glas krispig riseling.

Rakstugan - restaurangtips i MariefredRakstugan - restaurangtips i Mariefred
Rakstugan - restaurangtips i Mariefred

Vi fortsatte med ett glas cotes du Rhone och nästa omgång rätter som kallskuren flapsteak och lammkorv med potatissallad och sist ett fröknäcke med en bit grönmögelost och morotsmarmelad, innan vi avrundade med kaffe och en chokladtryffel.

Restaurang Rakstugan – ett himla trevlig ställe med god mat, klart humana priser och mycket uppmärksam personal!

#7. Fler restaurangtips i Mariefred

• #1. Alba. Kända bland annat för goda pizzor.
  • #2. Han i hörnet – bred meny från smörrebröd till trerättersmenyer
  • #3. Gripsholms Värdshus – med en stor uteservering med utsikt över Mälaren

Efter middagen fortsatte vi hem till min vän igen ett par timmar innan vi tog vi bussen till Läggesta och sista tåget tillbaka till Stockholm 22.27

Mariefred – en riktigt mysig stad jag verkligen kan rekommendera en dagsutflykt till!