Lilljul i Dalarna med marsipan, vinterbad och serverat julbord!

Efter ett år med intensivt bloggande på kvällar och helger vid sidan om mitt vanliga jobb är det nu dags att ta en liten paus. Både från det vanliga jobbat och bloggandet. (Nu under jullovet främst från det vanliga jobbet!) Vi åkte upp till Dalarna till min frus familj nu i helgen för att fira lite jul i förskott och bodde som vanligt i fritidshuset vid sjön Runn.

Den tjocka dimma som vi åkte upp i var kvar dagen efter så när vi tog morgondoppet (efter en lång bastu) kunde man bada naken utan att behöva fundera på om grannarna skulle se! Ett tunt istäcke kunde vi smasha med stegen som vi fällde ner från bryggan och sen var det bara att hoppa i!

Julpyssel med marsipan

Efter ett par timmar på landet åkte vi till min frus syster för glögg och julpyssel. Min svärmor hade köpt marsipan i massa olika färger som vi alla gick loss på, riktigt kul! Sen körde vi för första gången med min frus familj julklappsspel istället för att byta julklappar. Barnen är nu så stora – 11 och 14 – så även de kunde vara med. Via två tärningar först välja ett inslaget paket om man fick två lika. Sedan byta paket med valfri person om man fick två lika igen.

Serverat julbord på Kulinariet i Stors Skedvi

Barnen och deras jämnåriga kusiner fick tidig middag hemma och sen åkte alla vi vuxna vidare för julbord på Kulinariet i Stora Skedvi, en bit utanför Borlänge. En knäckebrödsfabrik där man har en restaurang längst in och nu under December serverar julmat. Men ingen buffé, utan ett serverat julbord. För mig som egentligen inte gillar bufféer är detta det perfekta sättet att äta julmat på restaurang. Sju turer i fem serveringar, som serveras som små bordsbufféer, där man tar ”en var” av det som serveras.

Man går genom en butik
Via Knäckebrödsfabriken
Ner till restaurangen
FjällRIPA. Perfekta julölen!
Sista tre turerna – ost, dessert och godis kom på ett bräde som sista tur

Sammantaget – grymt trevligt sätt att äta julbord på. Inget spring utan man kunde sitta och umgås hela kvällen. Och var det något man gillade extra mycket var det bara att beställa in lite mer.

Sista doppet för i år

Imorse sken solen och efter en sen pannkaksfrukost tände vi bastun igen innan vi tog årets sista dopp. Verkligen svinkallt, men härligt!

Nu är vi åter i Stockholm och ska till min syster på Julafton dit min bror med familj och mamma och pappa kommer. Sen har vi ett par ganska oplanerade dagar här hemma innan vi på lördag åker til Verbier med lite mer aktiviteter och högre tempo. Ska bli så himla kul, Verbier är en skiddestination som jag drömt om att besöka säkert 20 år.. Äntligen blir det av!

Tidigare jul- och nyårsresor

Förra året firade vi jul på landet i Dalarna och åkte både längd och utför, Grymt vinterväder förra året om jag minns rätt1

Året innan bokade vi en resa i sista minuten till Dubai och bodde där i ett eget hus som vi lånade av en familj via Homeechange. Där gjorde vi bland annat en egen utflykt til öknen, något vi kan rekommendera om vi redan tagit en av de klassiska guidade turerna.

Vi kör varannat år Dalarna, varannat med min familj i Stockholm då vi ofta reser ivåg efter julafton. Så året innan stannade vi i Dalarna, men året innan åkte vi till Gran Canaria efter jul, til Maspalomas,

Sol eller snö på jullovet?

Med små barn var valet enkelt – sol! Nu när de bägge är riktigt grymma skidåkare kände vi att det var dags att köra en julsemester i Alperna, så det ska bli riktigt kul!

Sen får jag och sonen i och för sig lite av varje, jag vann ju en resa till Dubai i somras i Apollos tävling för resebloggare och den åker jag och vår son på ett par dagar efter vi kommer hem från Verbier. Så lyxigt

Önskar er alla en riktigt god jul!