Hönö i Göteborgs Skärgård – vacker natur & salta bad nära Göteborg

Hönö är en ö i Göteborgs skärgård, som man lätt tar sig till från Göteborg via broar och en bilfärja på en timme. Hönö var första stoppet på årets roadtrip och vi stannade här tre nätter. En riktigt mysig ö och en perfekt plats att bo på för att utforska intilliggande öar och naturreservat.

Hönö i Göteborgs Skärgård
Gratis bilfärja över från fastlandet.

Här kommer alla våra tips på saker att göra på Hönö i Göteborgs Skärgård – samt utflykter från Hönö till öar i närheten!

Hönö Klåva – det bästa stället att bo på Hönö

Till skillnad från andra mer turistiga delar av västkusten bor 95% året-runt på Hönö och öarna i närheten. Dock blommar Hönö – den mest befolkade ön – upp under sommarmånaderna med fler turister. Men utan att bli för ”turistigt”. I Hönö Klåva finns hotell Trubaduren som vi bodde på. Hönös populäraste hotell, beläget med utsikt över hamnen.

Hönö i Göteborgs Skärgård

Här finns även ett 20-tal trevliga affärer, fiskbutik, flera restauranger och caféer – allt inom bekvämt promenadavstånd.

Ett perfekt ställe att bo på om man som vi har ett par dagar att spendera på att utforska Göteborgs skärgård.

Klippbad vid Hönö-Klåva

Det finns massor av platser att bada på här, exempelvis ett vackert klippbad vid ett fyrtorn bara några hundra meter från strandpromenaden och vårt hotell, som blev vårt favoritställe. Vi var ganska ensamma när vi tog våra morgondopp, men på kvällarna i solnedgången var det massor med folk.

Utsikten från vattentornet

En annan plats att njuta av solnedgången från är Hönös vattentorn som man kan klättra upp på toppen av. Härifrån har man en magnifik utsikt över Hönö och kringliggande öar.

Hönö i Göteborgs Skärgård  Vattentorn

Naturreservatet Ersdalen

Pä öns västra sida ligger naturreservatet Ersdalen. Efter en promenad eller cykeltur via en vacker skog kommer man fram till ett stort område med mjuka, stora klippor.

Ersdalen är ett populärt ställe för bouldering – bergsklättring på låga höjder utan säkring förutom en madrass man lägger under sig som skydd om man råkar tappa taget. Vi hade inte med en madrass, men jag älskar att bara gå runt barfota på solvarma klippor som dessa.

Utflykter från Hönö

Hönö är en bra utgångspunkt för att se mer av intilliggande öar. Vi hyrde cyklar en dag, tog en båtutflykt en dag och gjorde även en del utflykter med bil.

Båtutflykt till Vinga

En dag tog vi en halvdagsutfykt med båt till Vinga med Hönö Båtturer. Under turen ut berättade vår skeppare om områdets intressanta historia och framme på Vinga tog han med oss på en guidad tur på ön, som är mest känd för att Evert Taube växte upp här. Väl värt ett besök!

Båtutflykt till Vinga från Hönö i Göteborgs Skärgård

På vägen tillbaka tog skepparen oss till ett område med sälar – som det finns gott om i dessa vatten.

Båtutflykt till Vinga. Hönö i Göteborgs Skärgård
Massor av små pittoreska öar på vägen till Vinga

Supermysig båtutflykt och verkligen kunnig skeppare/guide!

Cykelutflykt från Hönö

I Hönö Klåva finns Paulos Cykel där vi man kan hyra cyklar. Av Paulo fick vi en karta och tips på restauranger, fik och badplatser – på lagom avstånd för att ta sig till en heldag på cykel.

Hönö i Göteborgs Skärgård

Vi tog hans tips rakt av och tog oss till några av de öar som ligger i anslutning till Hönö. Mellan vissa går det broar, andra kan man ta (gratis) färjor till – som även tar med bilar. Öarna är platta och det finns bra cykelvägar på samtliga, så det är perfekta förhållanden för att cykla hela familjen.

Bad på Källö-Knippla

Vi cyklade till Hälsö som ligger norr om Hönö och tog sedan en kort färja till ön Källö-Knippla, med sikte på en badplats med sandstrand, hopptorn och badklippor. Underbar plats – klart värd en cykeltur till!

Bad på Källö-Knippla Hönö i Göteborgs Skärgård
Bad på Källö-Knippla på Hönö i Göteborgs Skärgård
Vissa familjer med mindre barn fiskade krabbor hela dagen!

Lunch på Hälsö Brygga

Tillbaka på ön Hälsö åt vi lunch på Hälsö Brygga som Paulo tipsade om. En riktigt trevlig restaurang med uteservering vid en småbåtshamn.

Lunch på Hälsö Brygga på Hönö i Göteborgs Skärgård

Hälsö Brygga var så trevligt att vi åkte tillbaka hit nästa dag för en fika. Även det riktigt bra. Missa inte detta ställe om ni har vägarna förbi Hälsö!

Fotö – Viviks badstrand

En annan liten ö i närheten av Hönö är Fotö, som man tar sig till på bara några minuter från Hönö-Klava via en hög lång bro. Här finns bland annat Västkustens mest fotade busshållplats och Viviks badstrand – ett riktigt bra bad med hopptorn, badflotte och fina klippor.

Fotö - nära Hönö i Göteborgs Skärgård
Västkustens mest fotade busshållplats
Fotö -nära Hönö i Göteborgs Skärgård

Fiskemuseet på Hönö

Dåligt väder eller väldigt intresserad av fiske? En morgon när det regnade besökte jag fiskemuseet på Hönö. Faktiskt riktigt intressant – då jag fick en guidad tur av en gammal fiskare. Här kan man lära sig allt om hur fisket gick till på västkusten förr i tiden, kolla in gamla fiskeredskap och se miniatyrer av klassiska fiskebåtar.

Fiskemuseet på Hönö i Göteborgs Skärgård
Fiskemuseet på
 Hönö i Göteborgs Skärgård

Hönö och intilliggande öar, vilka pärlor. Inte lika turistigt eller packat med folk som de lite mer kända turistorterna på västkusten. Men underbar natur, härliga klippbad och bra restauranger. Här kan vi verkligen rekommendera att ni spenderar ett par dagar på semestern – eller en helg!