Helgutflykt till Västerås med barn

I helgen skulle min fru åka med vår dotter för hennes första cheerleadertävling i Göteborg och jag var kvar hemma med vår son. Jag var sugen på att hitta på något kul ihop bara vi två, men vad?

Jag funderade på en weekend i Tyskland eller en kryssning till Tallinn, likt resor jag gjort tidigare, men sonen var inte alls sugen. Han ville ha en så kort resa som möjligt och helst ta sig dit med tåg. Samt göra något roligt. Att äta långa middagar på finkrogar är verkligen inget han uppskattar.

Helgutflykt till Västerås med barn

I mitten av förra veckan hade jag fortfarande inte bestämt vad vi skulle göra men så såg jag en bild i min Instagramfeed från actionbadet Kokpunkten i Västerås och tänkte att det är den perfekta destinationen för oss. Bara en timme bort med tåg och både jag och vår son älskar vattenrutschbanor och varma bad!

Sagt och gjort, vi bestämde oss för att ha Kokpunkten som mål denna helg och så började jag kolla upp boenden i Västerås.

Just denna var det helt fullt på de flesta hotell i Västerås på grund av något event, men på fredagen lyckades vi hitta ett rum på Scandic Västerås, en kvarts promenad från Kokpunkten och bara några minuter bort om man hade kommit med bil.

Tåg till Västerås

Det går tåg till Västerås minst en gång i timmen och resan dit tar mindre än en timme, så i fredags efter jobbet åkte jag hem och packade ner lite ombyte och badkläder till oss, köpte tågbiljetter och hoppade på bussen ner till T-Centralen. Jag glömmer alltid hur mycket trafik det är i stan på fredagseftermiddagarna och bussen tar evigheter. Vid trafikljuset nere vid Vasagatan står vi nästan 10 minuter utan att röra oss alls så vi får hoppa ur innan hållplatsen och joggar hela vägen till tågvagnen, dit vi kommer 1 minut innan tåget avgår. Pust!

Resan går snabbt och vi är framme i Västerås strax efter 18. Sonen tyckte vi skulle ta en taxi till hotellet, men jag insisterade på att vi skulle promenera den dryga kilometern.

Scandic Västerås – familjehotell i Västerås

Scandic Västerås är ett av många gamla Scandichotell som fick en ansiktslyftning för 4-5 år sedan, men som fortfarande ser ut som en skokartong utanpå. Inuti är det fint, med roliga bilbanemattor i korrdiorerna och fräscha rum, som detta Superiourrum vi bodde i.

Scandic Västerås - superiour rum

Nere i lobbyn finns massor av ytor för umgänge, med loungeytor och sällskapsspel.

Scandic Västerås - familjehotellScandic Västerås - familjehotell

Restaurangen på Scandic Västerås

När vi var framme vid hotellet och hade checkat in orkade vi inte ta oss någon annanstans, utan gick ner för att äta middag i hotellets restaurang. Mycket intressant på menyn och trots att sonen helst bara vill ta in en varmrätt (för att vänta så lite som möjligt) beställde jag in en charkbricka till oss att dela på som förrätt. God och rejält tilltagen!

Restaurangen på Scandic VästeråsRestaurangen på Scandic Västerås

Till varmrätt tog vi en varsin biff med dragoncremé. Fint kött, bra stekt. Frasiga pommes och en fräsch liten sallad. Såsen hade de dock inte lyckats helt med då den kom in kylskåpskall i en liten kopp. En vanlig bearnaisesås till detta hade lyft rätten betydligt!

Till detta tog jag ett glas Syrah från restaurangens lilla vinlista där det fanns sex röda viner på glas.

Restaurangen på Scandic Västerås

Stor varmrätt, så vi delade på en dessert – ”rocky road”. En liten bit kladdkaka, chokladglass, marshmallows och kolasås. Mäktig, så det var perfekt att dela på denna.

Relax på Scandic Västerås

Efter middagen bytte vi om till morgonrock och gick ner till hotellets relax – en liten pool och en bastu som vi hade helt för oss själva. Efter en stund i bastun var det faktiskt skönt att hoppa i den (ganska kalla) poolen!

Relax på Scandic VästeråsRelax på Scandic VästeråsRelax på Scandic Västerås

Frukost på Scandic Västerås

Vi har bott på Scandic ganska ofta så frukosten här är vi bekanta med. Jag hade dock lite spetsat in mig på den nya ”grötmeny” som just denna dag, 1 december enligt pressmeddelanden skulle serveras på samtliga Scandichotell. T ex havregrynsgröt med espresso och banan eller en Steel Cut Oats med stekt äpple, kanel och lönnsirap.

Nyheten hade dock inte nått Västerås, i alla fall hittade jag bara vanlig havregrynsgröt. Så det blev min vanliga hotellfrukost med kokt ägg, bacon, mörkt bröd med leverpastej, kaffe och juice istället. Gott det med!

Frukost på Scandic VästeråsFrukost på Scandic Västerås

Mot Kokpunkten!

Mätta, belåtna och peppade checkade vi ut och begav oss mot resans mål – actionbadet Kokpunkten.

actionbadet Kokpunkten.actionbadet Kokpunkten.actionbadet Kokpunkten.

Läs mer om dagen på Kokpunkten i detta inlägg!