Lyxig weekend i Miami på Nobu Hotel

De sista dagarna i Florida åkte vi tillbaka till Miami och toppade semestern med att bo på det nyöppnade 5-stjärniga hotellet Nobu som även har en restaurang med samma namn. Vägg i vägg ligger hotellet Eden Roc som delar lobby och bar med Nobu. Vid havet ligger beachrestaurangen Malibu Cafe som drivs av svenska Helene Hendersson och jag fick möjlighet att äta frukost med henne. Häng med!

Anländer Nobu Hotel Miami

Denna gång var vi beredda på att det var valet parking som gäller i Miami och kunde lite mer världsvant hoppa ur bilen rakt utanför entrén, lämna över bilnyckeln och gå för att checka in medan vårt bagage packades ur och bars upp till vårt rum. Här mottogs vi med iste som vi knappt hann dricka upp innan vi var incheckade och klara.

Nobu hotell Miami rummen

Hotellet har genomgått en fullständig renovering och öppnade efter att Nobu tagit över denna anrika hotellbyggnad i höstas på nytt. Fina rum som antingen har utsikt mot floden som ligger mellan Miami beach och downtown, eller mot havet.

Nobu hotel Miami Nobu hotel Miami Nobu hotel Miami

Utsikt från rummet

Nobu hotell Miami – pool och strand

Hotellet har ett stort poolområde och ligger precis vid stranden, så vi hängde bara på hotellet hela eftermiddagen efter vi checkat in. Efter en intensiv dag på Universal Orlando dagen innan var detta precis vad vi behövde!

Nobu hotel Miami
Här är servicen på topp, man får till och med hjälp att bädda solstolen!

Nobu hotel Miami - poolen Nobu hotel Miami - stranden Nobu hotel Miami - stranden Nobu hotel Miami - stranden Nobu hotel Miami - stranden

På kvällen var barnen nöjda med att bara hänga på hotellrummet, så det fick lite enklare mat där som vi plockade upp frpån en matbutik och när de lagt sig gick jag och min fru ner till Nobus restaurang för middag.

Nobu Restaurang Miami – asiatisk dinner club

Nobu Restaurang Miami Coctails

Nobu driver både restauranger och hotell i en mängd storstäder världen runt men har ännu ingen verksamhet i Sverige. Konceptet är stora asiatiska dinner clubs med dämpad belysning och housemusik. Vi tog deras The Nobu Signature Menu som bestod av 7 rätter. Otroligt gott, men missade att be om en meny så jag har bara bilderna på maten, inga mer detaljer…

Nobu Restaurang Miami
Laxtartar
Pilgrimsmussla
Sushi!
Nobu Restaurang Miami
Fisk, oklart vad men så god!

Nobu Restaurang Miami Nobu Restaurang Miami Nobu Restaurang Miami Nobu Restaurang Miami

Jag har heller inte varit på någon av Nobus andra restauranger så jag kan inte jämföra, men kan konstatera att vi inte riktigt har något som detta i Stockholm. (Det närmaste är kanske Kasai som jag skrev om för en tid sedan, som jag gissar inspirerats en hel del av Nobu). Verkligen en upplevelse att äta här, men det kostar därefter. En fördrink, avsmakningsmeny och en flaska vin gick på ca 4.500:- när dricks och skatt lagts på – ungefär som en middag på någon av Stockholms finare krogar. Men värt – så himla gott!

Frukost med Helene Hendersson från Malibu Farm

Helene Henderson

Dagen efter fick jag möjlighet att äta frukost med svenskan Helene Hendersen som av en slump var på besök på hotellet. Hon driver beachrestaurangen Malibu Farm i Malibu som ligger intill Nobus hotell vid Malibu beach. Hennes koncept är en riktig framgångssaga som jag återkommer till i ett eget inlägg, men i korta drag har Malibu Farm blivit en succé i USA, hon har öppnat en Malibu Farm på Hawaii och har nu planer på att öppna Malibu Farms vid flera av Nobus hotell i samarbete med Nobu.

I Miami öppnar de i slutet av året vid stranden och kommer att servera ekologisk och fräsch mat med lokala råvaror så långt det är möjligt, med allt från raw food och glutenfria rätter till klassiska strandrätter som cheesburgare. På taket av restaurangen planeras en pool för Nobus gäster.

helene henderson
Jag och Helene på byggplatsen som snart ska bli ett Malibu Cafe

Då restaurangen inte hade öppnat när vi var här kunde vi inte prova maten, men vi fick en liten bricka med grönsaker och dippsåser på rummet när vi kom signerade Malibu Farm som gav en liten försmak!

Malibu Farm Nobu Hotel Miami

Nobu och det billigare alternativet Eden Roc

Nobu Miami är ett otroligt härligt hotell som jag verkligen kan rekommendera om ni planerar en resa till Miami. Vill ni komma lite billigare undan är priserna ofta hälften på systerhotellet Eden Roc som delar lobbby, poolområde etc med Nobu. Priserna ligger runt 2-4.00o sek per natt för Eden Roc, det dubbla för Nobu.

Vi hann även med lite andra saker våra sista dagar i Florida, bland annat en utflykt och middag i den hippa stadsdelen Winwood och en sväng till en av Miamis hippaste takbarer. Mer om det i kommande inlägg!