Skidåkning och kälkåkning i Kleine Scheidegg i Schweiz

Jag visste att det fanns grym skidåkning i Schweiz och hoppades på fint väder så man kunde äta lunch i solen men att det var så poppis att även åka kälke var något helt nytt för mig. Vår första eftermiddag i Schweiz hann vi uppleva allt detta med utgångspunkt i Kleine Scheidegg  som ligger på drygt 2.000 meters höjd.

Kleine Scheidegg i Schweiz

Vi åkte hit efter att vi njutit av utsikten uppe på Jungfraujoch – läs mer om den platsen här.  Innan vi tog på oss skidorna åt vi en härlig lunch i solen nere i Kleine Scheidegg, vid de pampiga bergen och intill ett av få hotell som ligger mitt i backen – Hotel Bellevue des Alpes. De flesta bor längre ner i byn och tar tåget upp hit, men detta lyxhotell vore fantastiskt att bo på!

Kleine Scheidegg i SchweizKleine Scheidegg i SchweizSkidåkning i Kleine Scheidegg

Efter lunchen hyrde vi skidor och gav oss ut i backen! Det som slår mig direkt som speciellt här är att man är så nära bergen. Det är en speciell känsla att vara omgiven av branta alptoppar på alla sidor. Pisterna är breda och är till stor del omgivna av träd. Här är backarna ganska branta överlag och det är en populär del av regionen, framför allt senare på våren då det ligger mer skyddat och har bättre snö när det börjar bli varmare. Mitt på dagen var det dock såklart soligt och härligt redan nu i Januari. Underbara backar och i denna inramning – magiskt!

Kleine Scheidegg i Schweiz  Kleine Scheidegg i SchweizKleine Scheidegg i SchweizKleine Scheidegg i SchweizKälkåkning i Schweiz

Överallt i liftar och vid skiduthyrningen såg vi människor som kom med kälkar och vår guide berättade att detta är superpopulärt här. Man har skapat speciella nedfarter för kälkar som går från toppen av berget ända ner i dalen och när vi var klara med skidåkningen hyrde vi en varsin kälke för att testa detta. I början var det en del transportsträckor där man fick dra kälken, men sedan blev det allt brantare och roligare. Vår guide berättade innan att hon brukade åka kälke med sina barn, så vi var inte beredda på hur snabbt det skulle gå – och hur kul det skulle vara!

Kälkåkning i SchweizKälkåkning i SchweizKälkåkning i SchweizKälkåkning i SchweizGalet snabbt och man fick bromsa och styra med fötterna så gott det gick. Efter en kvart hade jag fått skaplig koll på hur man navigerade kälken och då blev det riktigt kul! Vi körde non-stop i en trekvart och då avverkade vi bara halva backen! Detta var ett av de roligaste sakerna vi gjorde här och något jag verkligen kan rekommendera att ni testar när ni åker till Schweiz.

Resan till Schweiz är en pressresa i samarbete med Schweiz Turistbyrå, men åsikter och tankar är som alltid mina egna.