Långkryssning med Birka Cruises till den tyska Rivieran, Bornholm och Gotland

Birka Cruises har ett kryssningsfartyg som vanligen åker på 22-timmarsturer ut i Stockholms ytterskärgård, men gör ibland även längre kryssningar till andra platser. Det är kryssningar om 2-4 dagar till exempelvis Visby, upp till Höga Kusten och till Köpenhamn.

Jag åkte med på en av dessa längre kryssningar, från Stockholm till den tyska Rivieran, Bornholm och Gotland.

Långkryssning med Birka Cruises

Klockan 16 på torsdagen avgick fartyget från Birkas terminal som ligger nere vid slussen.  För mig som bor i Stockholm är detta så smidigt, bara att ta en Uber en kort tur ner till terminalen, checka in och ta mig till hytten. Redan från start när man kliver på fartyget är det hög stämning med ett live-band som spelar på den stora solterrassen på båten och de fortsätter medan man långsamt tuffar ut genom Stockholms vackra skärgård ner mot Bornholm.

Långkryssning med Birka Crusies

Lyxhytt på Birka Cruises

Jag gör den här resan i samarbete med Birka Cruises och har fått en  ”Seafront Lyx-hytt” med stort fönster, dubbelsäng, soffa, bord och stol. Fräsch och fin hytt och jag älskar verkligen utsikten mot havet. Att man kan sitta i fönsterkarmen på kvällarna medan man färdas till nästa stopp…

Långkryssning med Birka Crusies Långkryssning med Birka Crusies

Visst, köper man en kryssning kostar detta en slant extra jämfört med en standardhytt, men vid en långkryssning är man mer på hytten än vanligt, så det är klart värt att unna sig en finare hytt om man har råd.

Lyxfrukost på Birka Cruises

Bor man i en av de finare hytterna får man dessutom äta sin frukost uppe i restaurangen Terrassen på tionde våningen. Här råder ett underbart lugn och det är bara 60 personer som äter sin frukost här. Man välkomnas med ett glas bubbel och förutom en stor buffé med nybakat bröd, juicer och desserter lagas valfri äggrätt på beställning av en kock. Är man svag för havsutsikt äter man självklart vid ett av fönsterborden.

Utflykter vid långkryssningen

I varje stad som båten stannar i arrangeras flera olika utflykter för olika intressen och olika grad av fysisk aktivitet.  Jag valde att i Bornholm gå en vandring längs kusten och äta lunch på ett av Bornholms alla fiskrökerier. I Tyskland åkte jag till Rostock och så hängde jag på den underbara stranden i Warnemünde. I Visby åkte jag med en tur upp till Fårö.

Så enkelt att bara hänga på en färdig utflykt och vid varje stopp hämtade bussar upp oss utanför skeppet. Att åka med på dessa utflykter kostar extra, men det gav möjlighet att se extra intressanta delar vid varje stopp.

Middagar på långkryssningen

Middagarna på långkryssningarna är lite annorlunda från de kortare kryssningarna. Vid långkryssningarna är det nämligen bordsplacering och man sitter på samma plats vid samtliga middagar. Jag som åkte själv på kryssningen placerades ihop med två damer som också åkte utan sällskap och det var lite smånervöst den första minuten, men det visade sig att de var supertrevliga så vi hade fyra roliga middagar ihop!

Långkryssning med Birka Crusies Långkryssning med Birka Crusies

Varje kväll serveras en trerättersmeny och det är fascinerande hur man lyckas servera 800 portioner i stort sett samtidigt med denna höga kvalitet. Som exempel serverades andra kvällen nedan meny med kallrökt hälleflundra, bakad torsk och jordgubbsmousse. Supergott!

Middagen görs i två sittningar, 17.30 och 20.30. Man köper till dryck vid bordet och det är generellt ganska billiga priser, med 45 kronor för en öl och runt 90 kronor för ett glas vin. Det är heller inte något enkelt husvin utan utvalda viner till respektive rätt, exempelvis fick vi in mitt ett av mina favoritviner Kung Fu Girl till torskryggen ovan, perfekt!

Spa på Birka Cruises

Man har en hel del tid på fartyget vid en långkryssning, då båten avgick 17.30 från respektive stopp och på vägen tillbaka hade vi nästan en heldag till havs. Mitt favoritställe på fartyget är spa:et som ligger högst upp i båten, på tionde våningen. Här kan man dels ta olika behandlingar, dels basta och bada. Riktigt fräscht och då max 15 personer får access samtidigt hit blir det aldrig fullt utan tvärtom hade jag bastun för mig själv hela tiden. De flesta andra hängde i utomhusjacuzzin!

Långkryssning med Birka Crusies Långkryssning med Birka Crusies Långkryssning med Birka Crusies Långkryssning med Birka Crusies

Man behöver boka tid, även bara för att basta och det kostar 195:- för två timmar. Bokar man en behandling ingår entrén till spa:et, exempelvis en klassisk massage (445:- för 25 minuter). Ekonomisk som jag är bokade jag två olika massagetider så jag kunde spa:a helt ”gratis” två gånger!

Inomhuspool med värme

Det finns även ett annat område med ”sol och bad”. Denna pool med soldäck är nog allra härligast på höst, vinter vår när det inte är så varmt att man vill sitta ute. På sommaren vid vackert väder fäller man in taket så man har naturligt solljus, annars finns stora värmelampor för att skapa sommarkänsla året om. I entrén hit (120:- per dag på långkryss) ingår jacuzzi, bastu, pool och plats på en solstol. Favorit hos barnfamiljerna ombord!

Långkryssning med Birka Cruises Långkryssning med Birka Cruises

Underhållning ombord.

Här finns massor att välja på; dansband, shower och karaoke, liveband på däck och barnaktiviteter som TV-spel och pingis. Jag måste dock erkänna att jag inte tog del av så mycket av detta. Jag hängde två dagar på det härliga spa:et efter utflykterna och hade den sena middagssittningen 20.30 så efter middagen gick jag ofta till hytten och satt i fönsternischen. Eller så provade jag whisky…

Whiskybar på Birka Cruises

Som den whiskynörd jag är visste jag redan innan att man satsar stort på whiskyn ombord, både med ett stort utbud i taxfreebutiken och i en whiskybar ombord med över 200 sorters whisky. Ihop med den kunniga bartendern Tom satt jag här ihop flera intressanta egna små provningar. Läs mer om baren i detta inlägg!

Långkryssning med Birka Cruises

Träna ombord.

Det finns inget gym ombord, men åker man på sommaren kan man med fördel sticka upp ombytt till 11:e våningen där det finns en löpbana. Efter ett par varv där körde jag min Seven-minutes app två gånger och sedan var jag helt slut!

Tips för dig som vill åka på en långkryssning.

Funderar man på en längre kryssning i Karibien eller i Medelhavet är denna typ av kryssning som utgår från Stockhom bra att starta med för att se om kryssning är något skulle passa en. Eller om man bara vill se mer av länderna runt Östersjön på ett enkelt sätt.

Denna kryssning gav mig verkligen mersmak – så fint fartyg, god mat och massor med upplevelser!

Tips för dig som bestämt dig för att åka på en långkryssning med Birka Cruises:

• Boka i tid! De bästa hytterna tar slut först.
  • Ta det lugnt! Fartyget tar ungefär 1500 gäster och det är klart en del köande när man ska gå på och av . Ta det lugnt och gå på sist, alla hytter är redan tilldelade så man har inget att vinna på att gå på först. Om det inte är vackert väder och man vill knipa en bra plats på uteterrassen det vill säga – jag såg flera rutinerade gäster som gick direkt hit med sina väskor och tog ett bra bord. Sedan kunde de ett par timmar senare i lugn och ro gå till hytten! Samma sak gäller när ni ska av båten – ska ni på en utflykt väntar bussarna in alla som bokat en plats.
  • Middagsplatser – boka bord i den restaurang du vill sitta i! Även om maten är identisk skiljer sig miljön åt. Vill ni inte chansa på att hamna bredvid ett trevligt sällskap vid långbordet finns mindre bord för 2 eller 4 personer ni kan försöka boka.
  • Boka utflykterna i tid. Det finns bara begränsat antal platser på varje utflykt så boka dessa så tidigt som möjligt. Restplatser säljs på båten, men det är bara i mån av plats.
  • Boka spa-tid så snart ni kan, de tar slut snabbt då bara 15 personer får plats i taget.

Är det något mer du funderar på kring en långkryssning av detta slag? Skriv din fråga i en kommentar så svarar jag!

Resan gjordes i samarbete med Birka Cruises, men alla åsikter är som vanligt mina egna!