Weekend på Åland – Färjan över

Äntligen var det dags för en weekend på Åland – denna lilla ö så nära Sverige med fin natur, härliga stränder, fina klippor och massor med aktiviteter.

Vårt fokus denna helg kan ni läsa lite om här – men i korthet var det att bo på Havsvidden, äta gott och ha en kväll i Mariehamn. Men vi hann med mer än så!

Färja till Åland

Vi börjar med resan dit. Fredag eftermiddag tog vi bilen upp till Grisslehamn där Eckerölinjen går ifrån. Efter en snabb incheckning och en stunds väntan innan vi fick köra på parkerade vi bilen och gick upp till bufférestauranten där vi bokat bord för en sen lunch. Det hade 100 andra personer också gjort som varit snabbare än oss att komma ombord och ställa sig i kö, men det visade sig att det inte spelade någon roll då bordsplaceringen bestäms redan på förhand. Ju tidigare man bokar bord – ju bättre plats (vid fönstret) kan man få!

Färja till Åland med Eckerölinjen

Bufférestaurangen på Eckerölinjen

Här har man verkligen satsat på buffén som var gigantisk. Redan här märkte vi av det åländska att man satsar på närodlat och lokala producenter från Åland. Småskaligt och personligt. Och väldigt gott!

Buffetrestaurangen på Eckerölinjen

Som vanligt vid stora bufféer gäller det att tänka i turer som vid ett julbord. (Läs mer om detta i mitt tidigare bufféinlägg här.)

Jag började med en tallrik med sill och lax…

…sedan en tallrik med kallskuret

Buffetrestaurangen på Eckerölinjen

En tallrik med småvarmt…

Det fanns det en fin ostbricka, men vid detta laget var jag redan nästan helt mätt och gick istället på dessertbordet.

Buffetrestaurangen på Eckerölinjen Buffetrestaurangen på Eckerölinjen

Riktigt bra lunch (men som alltid är det lätt att äta lite för mycket när det finns så mycket gott att välja på). Till lunchen en Stallhagen – ett prisbelönt Åländskt öl och bryggeri med samma namn, som vi ska besöka under resan.

Soldäck på Eckerölinjen

Efter lunchen gick vi upp på däck och njöt av det fina vädret. Jag jobbade lite och dottern gjorde matteuppgifter. (Resten av familjen tyckte det blåste för mycket och satt längre in på däck).

Soldäck på Eckerölinjen Soldäck på Eckerölinjen Soldäck på Eckerölinjen

Så härligt sätt att färdas! Men, turen är bara två timmar så vips var vi framme och körde mot Havsvidden på norra Åland. Mer om det i nästa inlägg!

Weekendresan till Åland gjordes i samarbete med Visit Åland, men åsikterna är som vanligt våra egna.