Färja till Danmark med Stena Line

Eftersom vi bor i Stockholm har vi inte lika nära till Danmark som alla som bor i Skåne och på Västkusten utan vi tar tåg eller flyg om vi ska dit över en weekend. Men den här gången när fokus var en roadtrip behövde vi ha bilen på plats och det var därmed självklart att ta bilen till Göteborg och därifrån färjan över till Fredrikshamn i Danmark.

Efter frukost packade vi in oss i bilen och det var bara 7 minuter från vårt hotell till Stena Lines färjeterminal som ligger väldigt centralt. Efter kort väntan fick vi köra på bilen och gick upp till 7:e våningen.

Till Danmark med Stena Line Till Danmark med Stena Line

På färjan

Som nya färjeresenärer insåg vi snabbt att vi missat det alla andra erfarna resenärer gjorde – att springa in och ta en bra fönsterplats direkt! Det finns dock gott om platser så vi hittade bra sittplatser i fören av fartyget.

Till Danmark med Stena Line

Just den här dagen var det molnigt och inte så varmt men åker vi en varmare sommardag vore det härligt att sitta uppe på en solstol på soldäck. Vi provsatt såklart solstolarna och det var många som trotsade vädret och satt uppe på däck!

Till Danmark med Stena Line Till Danmark med Stena Line Till Danmark med Stena Line Till Danmark med Stena Line

Äta på färjan

Det finns ett par olika restauranger på färjan, från fik som säljer räkmackor och röd korv, en grill på takdäck med korv och hamburgare, till en stor buffétrestaurang. Har man matsäck med sig kan man äta det var man vill verkar det som och det fanns bord avsedda för det även utomhus. Vi åt så himla stor frukost att vi nöjde oss med lite plockmat vi hade med oss (mandlar, paprika, ost och frukt). Men hade vi valt en restaurang ombord denna dag hade det varit utomhusgrillen på däck.

Till Danmark med Stena Line Till Danmark med Stena Line

Underhållning på färjan

Det finns fritt wi-fi på stora delar av färjan och stora TV-apparater som denna dag visade TV4. För barnen finns en Nicke Nyfiken-maskot som går omkring och minglar, ett Legorum med massor av Duploklossar och det arrangeras även fiskdamm (för 20:-). Dessutom ett ”spelrum” med arkadspel och enarmade banditer. Våra barn och jag utforskade först färjan och sedan spelade de kort och spel på mobil och Ipad resten av resan, glada för wi-fi:t. Själv satt jag mest och skrev blogginlägg från dagarna i Göteborg!

Taxfree ombord

Bra taxfree, och vi som ansvarar för middagarna åt ett stort gäng två gånger nästa vecka passade på att bunkra upp med lite öl och vin.

Till Danmark med Stena Line

Sammantaget

Barnen tyckte såklart att det var överlägset att åka färja jämfört med bil (ja – även bekvämare än flyg såklart) så även vi vuxna. Bara att kunna gå runt, byta miljö, upptäcka fartyget. Hade det dessutom varit varmare väder hade ju detta varit riktigt härligt – att kunna sitta på soldäck under resan. Resan till Danmark blir ju så mycket kortare när man bara behöver köra bil till Göteborg och sedan kunna ta färjan resten av vägen. Vi ser fram mot nästa gång och jag blev nästan sugen på att ändra vår tänkta rutt neråt Köpenhamn för att kunna ta färjan även tillbaka!

Har ni åkt färja över till Danmark? Vad tyckte ni? Kommentera gärna!

Båtresan över gjordes i samarbete med Stena Line och Visit Danmark, men åsikterna är som vanligt mina egna.