Weekend i Katalonien

I helgen var jag och min bror på vår första resa ihop bara vi två – och det blev till Katalonien, som är en av 17 autonoma regioner i Spanien. Huvudstaden i regionen är Barcelona men det finns mycket att göra även utanför Barcelona, något vi fokuserade lite extra på denna gång. Vi har också bägge två varit i Barcelona flera gånger tidigare och gjort alla ”måsten” så det var ytterligare en anledning till att utforska lite mer av denna region.

Katalonien har ett eget språk – katalanska – och även om det är mycket likt Spanska har man, framför allt i de lite mindre städerna ofta skyltar etc på både spanska och katalanska. I skolan lär man sig bägge språken och framför allt i de lite mindre orterna verkar man se sig mer som Katalansk än som Spansk.

Benvinguts a Pagès – Välkommen till gården

Just denna helg när vi var här arrangerades för första gången projektet Benvinguts a Pagès – ”Välkommen till gården” – på en rad vingårdar, jordbruk och restauranger runt om i Katalonien som hade öppet hus och vissa restauranger hade speciella Benvinguts a Pagès – menyer vilket gav oss möjlighet att både se hur man tar fram råvarorna och smaka mycket av de rätter som är speciella för just Katalonien denna årstid. Mer om allt detta i kommande inlägg den närmaste veckan.

I fredags tog vi Arlanda Express efter jobbet ut till Arlanda och åkte med Vueling direkt till Barcelona. Vi åkte med Vueling till Ibiza förra året och gillar verkligen bolaget om man ska relativt korta distanser som t ex till Barcelona. Det är ett lågprisbolag men utan att kännas sunkigt, utan med moderna plan, flyger från de vanliga flygplatserna och lägger även vikt vid små detaljer som kreativa spypåsar!

Kreativ spypåse som även funkar som tidsfördriv ”Find the matching pairs”
After work på flyget – självklart med Spansk öl för att komma i rätt stämning.

Köra och hyra bil i Barcelona

Vi hade förbokat en hyrbil så när vi kom stod den redo och vi kunde åka vidare en kvart efter att vi kom till bilkontoret. Innan vi åkte hit hade jag lagt in de platser vi skulle till som stjärnmärkt i Google Maps i mobilen och även lagt in den del av Katalonien vi skulle till som offline-karta. Så vi kunde i offlineläge sedan köra till vårt första stopp på med mobilens GPS. Smidigt. Man går bara in i Google Maps appen som vanligt och markerar den del man vill spara ner i offline-läge. Ska man sedan ta hjälp med navigering behöver man ha wi-fi ett par sekunder för att ladda instruktionerna mellan t ex Barcelona Flygplats och Els Casals som var vårt första stopp.

IMG_5619 IMG_5617

Så nöjd när vi äntligen var framme och hade fått vår bil!

Tre vägtullar fick vi passera under vår första halvtimme från Barcelona, där varje tull kostade mellan 1.80 och 3.70 Euro. Man kan betala med kort eller kontant i en automat. Dyrt med vägtullar, men bra och breda vägar.

P1060599 P1060600

Efter en dryg timme kom vi fram till vårt första stop på resan – Els Casals. Mer om denna Michelin-restaurang med tillhörande hotell och en egen bondgård i nästa inlägg!

Resan görs i samarbete med Vueling och Catalan Tourist Board men åsikterna är som vanligt mina egna.