Món Sant Benet – populärt utflyktsmål 60 minuter från Barcelona

Efter lunch vår andra dag i Katalonien åkte vi söderut mot den lilla orten Món Sant Benet. En plats som fick ett lyft 2007 när man öppnade ett nytt hotell, nya restauranger, ett forskningscenter för matkultur – Alicia fondation – och även färdigställde restaureringen av klostret Sant Benet del Bages som byggdes på 900-talet. Nu är det ett populärt utflyktsmål ca 60 minuter från Barcelona med bil.

Klostret Sant Benet del Bage

Även om jag inte är något stort fan av att besöka gamla kloster var det kul att se Sant Benet del Bages när vi ändå var i dessa krokar. Klostret byggdes på 900-talet och har genom åren varit hem för munkar som tillbringade dagarna här med att göra vin, skriva och be, sedan tog staten över hela egendomen, varefter det förföll och sedan köpte en rik familj klostret det och gjorde om det till ett lyxigt sommarhus där munkarnas rum etc ersattes av stora salar för middagar osv! Numera är klostret restaurerat och ett populärt utflyktsmål. Mer om Sant Benet del Bage här >>>

P1060364 P1060367 P1060373

Alicia foundation

Efter klostret fortsatte vi till Alicia foundation som ligger strax intill. Här fick vi veta lite mer om hur de arbetar med att öka medvetenheten om bra mat, projekt för att förbättra maten i skolor, sjukhus och restauranger etc. De kör även matlagningskurser i sitt futuristiskt utformade kök och driver även olika projekt för att öka intresset för Katalonien, deras producenter av råvaror och dess restauranger. Läs mer om Alicia här >>>

Benvinguts a Pagès – välkommen till gården

Ett av projekten de drev i år är Benvinguts a Pagès – välkommen till gården – där de gjort ett program för en helg där en mängd bondgårdar och vingårdar håller öppet hus och massor av restauranger har speciella Benvinguts a Pagès – menyer med lokala råvaror och traditionella rätter. Idén kommer från ett liknande projekt som t ex Frankrike kört i 15 år och tanken är att detta ska bli ett årligen återkommande event. När vi hälsade på hos Alicia fick vi en liten tur in i planeringsrummet. Gula lappar är bondgårdar och vingårdar – röda restauranger!

Món Sant Benet Hotel

Vi tog sedan in på vårt hotell för natten – Món Sant Benet Hotel. Hotellet byggdes samtidigt som Alicia och ligger ett stenkast från klostret. 87 rum, alla med balkonger med utsikt mot en stor trädgård och klostret.

P1060400 P1060401 P1060409  P1060468

Hotellet har även en stor pool och solstolar med sol från tidig morgon till sen kväll.

Vi åt  middag på hotellet som hade en 3-rättersmeny för 25 Euro.

P1060412 P1060422 P1060423

God och prisvärd, lagom nivå eftersom vi åt vår lunch samma dag på Michelinrestaurangen Els Casals. Men, hade vi åkt bara hit till Món Sant Benet skulle jag gärna ätit på L’Ó restaurant som ligger bredvid hotellet. De har även de en stjärna i Michelin sedan 2013 och har en ”Gastronomic Menu” för 79 euro som såg spännande ut!

Innan vi åkte vidare dagen efter högg vi in på frukosten. Även här var det stort fokus på korvar. Inte samma nivå som på Els Casals, men å andra sidan serverades cava till frukosten!

P1060439 P1060459

Món Sant Benet – helt klart ett trevligt utflyktsmål ett dygn, perfekt om man vill ta en paus från pulsen i Barcelona!

Resan och besöket i Món Sant Benet gjordes i samarbete med Catalan Tourist Board men åsikterna är som vanligt mina egna.