Istanbul dag 2 – fisklunch, Blå Moskén och marknader

Lunchen vår första dag blev en baguette med grillad makrill, lök och sallad från en båt nere vid hamnen.

Något jag förstått att man måste testa när man är här. Till den picklad vitkål och gurka. Enkelt men gott!

Sedan vidare till spice bazaar. Här säljs såklart inte längre bara kryddor, utan mycket annat som turkish delight, teer, kläder osv.

Vi fortsatte promenaden mot Gulhane-parken. Stor och härlig park som är en väldigt skön kontrast mot de hetsiga marknaderna.

I slutet av parken finns en uteservering med grym utsikt! Hade hoppats på mig en iskall öl, men det serverades inte här uppe så vi fick nöja oss med lite bubbelvatten.

I parken ligger det enorma palatset Topkapi Palace.

Ska man upp dit är tips att inte ta vägen vi först gjorde (då denna entré inte är öppen) utan komma ihåg att vägen dit bara är söderifrån.
Vidare sen upp mot Sulyanahmed Mosque- den blå moskén.

Kom fram 3 minuter för sent innan det stängdes för bön.

Som tur var fanns en ny slot bara 45 min senare, och under tiden han jag ta ölen jag längtat efter…

Vi ställde oss i kön en kvart innan nästa slot, men redan då var det lång kö.

Den gick dock snabbt och redan efter 10 min var vi inne.

Vacker moské, men kanske inte lika imponerande som jag hade förväntat mig. Väldigt avskalad.

Muslimerna som besökte moskén för att be går in genom en egen ingång och tvättar sig noga innan de barfota går in.

Det borde kanske krävas av alla svettiga turister också, för det var en väldig stank av fotsvett som slog emot oss när vi gick in!

Så, kul att ha sett men vi gick ganska snabbt vidare till Grand Bazar. Obeskrivligt stor inomhusmarknad i gångar som en jättestor labyrint med allt från smycken, mattor, te, piratkopierade väskor, skor och kläder till handgjorda pipor.

Som tur var stängde den klockan 19 så vi hade bara en knapp timme där, det räckte gott för mig som tycker denna typ av marknader är ganska jobbiga, medan Jenny nog hade velat stanna kvar ett tag till… Kul att ha sett och sett som marknad var den faktiskt över mina förväntningar.

Avslutade besöket med lite vattenmelon, säljs lite här och var i stan.

Lite matta tog vi spårvagnen hem till ”vår” stadsdel, pera – uppe på berget. Åkte ner i källaren till hotellets eget lilla hamam med turkiskt bad, ångbastu och vanlig bastu.